۱۰ اسفند ۱۳۹۴

#ایران - مختصات نظام در سراشیبی پس از جنگ انتخابات

مختصات نظام در سراشیبی پس از جنگ انتخابات


نمایش انتخابات در رژیم آخوندی به انجام رسید. باندهای متخاصم نظام، در قبال نتایج اعلام شده واکنش‌های متفاوتی را تا این نقطه نشان داده‌اند. نتایج اعلام شده و واکنش‌های دو باند، بیانگر واقعیتهای زیر است:
اولاً جوسازی و شور و شیپور پیروزی هر دو باند ـ البته باند رفسنجانی روحانی بیشترـ نمی‌تواند روی شکست بزرگ رژیم در این نمایش سایه بیندازد. آخوندها برای اعلام شرکت بیش از 70درصد خیز برداشته بودند؛ چرا که به‌شدت نیازمند این بودند که رقمی بیش از انتخابات قبلی اعلام بکنند. وزیر کشور روحانی هم یک روز قبل از انتخابات، این را اعلام کرد. اما در عمل و به‌خاطر کسادی اغلب حوزه‌ها، ناچار شدند که به حدود ۶۰ درصد شرکت کننده در سطح سراسری و ۴۵ درصد در تهران رضایت بدهند. برای همگان مشخص است که این 60درصد و 45درصد هم ساختگی بوده و چند برابر بزرگنمایی شده است. اما تحریم انتخابات از جانب اکثریت قاطع مردم ایران به آخوندها اجازه نداد که رقم دلخواه خودشان را اعلام کنند. کمااین‌که رسانه‌های هر دو باند رژیم، ضمن اعلام پیروزی و حماسه، از این قضیه ابراز نگرانی کردند. روزنامه حکومتی جهان صنعت 9اسفند نوشت: «به بخش خالی لیوان یعنی عدم حضور دست‌کم 40درصدی، یعنی حدود 22میلیون نفر از مردم می‌رسیم که در انتخابات هفتم اسفند94 مشارکت نداشتند که به خودی خود موضوعی است که نمی‌توان ساده از آن گذر کرد».
رونامه جوان، ا رگان بسیج ضد‌مردمی هم نوشت: «در برخی مناطق مستضعف‌نشین کشور میزان رأی نزول کرده است… این مسأله به معیشت آنان برمی‌گردد و از سوی دیگر نشان از لاغری طبقه اجتماعی کشور است. بنابراین اتاقهای فکر نظام و دولت باید صحت‌وسقم این مسأله را بررسی و چاره‌اندیشی نمایند» (9اسفند 94).
مقاومت ایران از ابتدا گفته بود که جنگ انتخابات در عمق خودش، جنگ هژمونی بین خامنه‌ای و رفسنجانی است. خامنه‌ای خیلی دلش می‌خواست که رفسنجانی را به کلی حذف بکند، ولی نتوانست؛ اما تا جایی که می‌شد و می‌توانست تلاش کرد که بال و پر او را بچیند و او را مفتضح سازد. اما اکنون در همان چارچوبهای خودشان، رفسنجانی رأی اول را در تهران آورده که مبین مهر خوردن دو سرگی در نظام آخوندی است. این همان چیزی است که علی خامنه‌ای به‌شدت از آن وحشت داشت و به زبان خودش هم هشدار داده بود که «القای دو سرگی در نظام توطئه دشمن است». مسلم است که در چنین تعادل قوایی، رفسنجانی و روحانی، هم‌چنان که از همان روز اول اقدام کردند، سهم خودشان را از قدرت و از هژمونی مطالبه می‌کنند.
نتایج انتخابات حکم می‌کند که جنگ شدیدتر و عمیق‌تر از پیش شود. اگر یکی از طرفین می‌توانست یک پیروزی قطعی به دست بیاورد، مثلاً خامنه‌ای می‌توانست رفسنجانی را حذف بکند، یا رفسنجانی می‌توانست اکثریت خبرگان و مجلس را به دست بیاورد، جنگ به نفع یکی، فیصله پیدا می‌کرد، اما در وضعیت جدید، به علت دوسرگی در نظام و حل نشدن مسأله قدرت در این انتخابات، جنگی سخت‌تر و شدیدتر در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
موارد اختلاف دو باند، مثل «برجام2» یعنی تقسیم غنایم بین باندها و «برشام» یعنی حل و فصل قضیه سوریه با الگوی برجام از هم‌اکنون مطرح شده است. روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور سوئیس، بدون اسم بردن از سپاه پاسداران، از پایان دادن به رانت و انحصار در اقتصاد که مانع است، صحبت کرد و رفسنجانی در اولین اظهاراتش پس از نمایش انتخابات، از آتش‌بس استقبال نمود و از پایان دادن جنگ سوریه صحبت کرد.
نتیجه این‌که این نمایش، آزمونی برای ولی‌فقیه و نمایشی از شدت طلسم‌شکستگی او بود که در آن، ضربات کاری دیگری به طلسم شکسته «مقام ولایت» وارد شد و کل نظام را به‌طور کیفی تضعیف کرد که آثار و پیامدهای سیاسی و اجتماعی خود را دارد؛ ظهور این آثار، خیلی به درازا نخواهد کشید.

با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - حاصل ضرب زهر و نمایش انتخابات

 حاصل ضرب زهر و نمایش انتخابات


پیام کوتاه خامنه‌ای دو روز پس از نمایش انتخابات آینه شکست نظام و شدت یافتن بحرانهای آن است. شکستی که تلاش شده در زیر عبارات متعدد تبلیغاتی پنهان شود. عباراتی هم‌چون «عزم راسخ و شور و نشاط به‌یادماندنی»، «برای تشکیل دو مجلس پر قدرت» و «چهره‌ی پر اقتدار مردم‌سالاری دینی». با این حال ضعفی که در سراسر این پیام موج می‌زند، واقعیت را آشکار می‌کند. مثلاً خطاب به سردمداران نظام هشدار می‌دهد: «روزگار بسیار حساس کنونی، حساسیت و هوشیاری و عزم راسخ همگان به‌ویژه شما مسئولان را می‌طلبد». یا با کنایه رفسنجانی را به «ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی» متهم می‌کند و می‌گوید او کسی است که اهل «ایستادگی در برابر دخالتهای بیگانه» نیست و «در قبال نقشه‌های بدخواهان و خائنان»، «واکنش انقلابی» ندارد. همچنین با اشاره به دعاوی روحانی مبنی بر «سرمایه‌گذاری خارجی» تحت عنوان «توسعه» و «پیشرفت»، می‌گوید: «پیشرفت، به‌معنی حل شدن در هاضمه استکبار جهانی نیست».
البته خامنه‌ای حملات آشکارتر و خالی کردن دق دلش را به سرکرده قضاییه‌اش آخوند آملی لاریجانی می‌سپارد تا از زبان او رفسنجانی را به «هماهنگی با رسانه‌های آمریکا و انگلیس» و حتی «داعشیها» و «هم‌نوایی با اجانب» متهم کند. اتهامی که حکم آن در نظام ولایت اعدام است.
در مقابل این حملات، رفسنجانی هم رو در روی خامنه‌ای نوشت: «هیچ کسی یارای مقاومت در مقابل خواست اکثریت مردم را ندارد و هر کسی را مردم نخواهند باید کنار برود» (9اسفند94).
این نوع رویارویی نشان می‌دهد که در دوران پس از نمایش انتخابات، جنگ در رأس نظام و تمامی بحرانهای آن، می‌رود تا هرچه بیشتر تشدید شود. وضعیتی که حاصل ضرب آثار زهر در نتایج جنگ انتخابات است که نظام و ولی‌فقیه را بسا بیشتر ضعیف و ناتوان خواهد کرد. چرا و چگونه؟ بانگاهی به نتایج نمایش انتخابات می‌توان به‌جواب رسید:
1ـ در حالی که تا پنجشنبه‌شب 6اسفند، سردمداران نظام از شرکت 75درصدی دم می‌زدند، اما در عمل «نه » بزرگ مردم چنان بود که حتی با معجزة ضریب در تاریکخانه «تجمیع آرا» نتوانستند به میزان مشارکت بیش از 62درصد تن بدهند (اطلاعیه وزارت کشور ـ 10اسفند). این واقعیت یعنی کسادی بازار شعبده انتخابات چنان بود که رسانه‌های حکومتی هم مجبور به اعتراف شدند و تحت عنوان هشدار نسبت به «بخش خالی لیوان» و «عدم حضور دست‌کم 40 درصدی یعنی حدود 22 میلیون نفر» تأکید کردند که این «موضوعی است که نمی‌توان ساده از آن گذر کرد» (جهان صنعت ـ 9اسفند) و هشدار دادند که «در برخی مناطق مستضعف‌نشین کشور میزان رأی نزول کرده است… بنابراین اتاقهای فکر نظام و دولت باید این مسأله را بررسی و چاره‌اندیشی نمایند» (جوان ـ 9اسفند).
2ـ با حذف شدن مهره‌های اصلی خامنه‌ای مثل حداد عادل، آخوند یزدی و مصباح و در مقابل، اول شدن رفسنجانی، ولی‌فقیه ارتجاع ضربه‌یی سنگین دریافت کرد. سنگینی این ضربه را می‌توان از حذف کامل لیستهای باندش در تهران، هم در خبرگان و هم مجلس ارتجاع فهمید. رسانه‌های باند خامنه‌ای از این وضعیت تحت عنوان «ما شکست خورده‌ایم» (جهان نیوز ـ 10اسفند) و حتی فراتر از آن، «سرنگونی» از نظر «ایدئولوژی سیاسی» (سایت حکومتی دولت بهار ـ 9اسفند) یاد کرده‌اند.
3ـ با این حال از آنجا که خامنه‌ای با حذف «فله‌یی» کاندیداها توسط شورای نگهبان، امکان دستیابی رفسنجانی به اکثریت به‌ویژه در خبرگان ارتجاع را از او سلب کرده است، صحنه به صف‌آرایی فشرده‌تر باندها در برابر هم و تشدید جنگ هژمونی در مداری بالاتر تبدیل خواهد شد که پیامدهای سنگینی برای نظام زهر خورده خواهد داشت.

با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

۹ اسفند ۱۳۹۴

#ایران - آثار جام زهر اتمی در برهم خوردن تعادل درونی رژیم علیه ولی‌فقیه ارتجاع بارز شد

آثار جام زهر اتمی در برهم خوردن تعادل درونی رژیم علیه ولی‌فقیه ارتجاع بارز شد


ادعای مسخره رژیم مبنی بر شرکت ۶۰درصد در نمایش انتخابات

در شعبده‌یی که چرخه انتخاب صرفاً بین باندهای سرکوب و چپاول و سلب حق حاکمیت مردم ایران با «اعتقاد قلبی و التزام عملی» به ولایت‌فقیه است، رژیم آخوندی در یک دروغ مسخره نجومی ادعا کرد بیش از ۶۰ درصد از دارندگان حق رأی (۳۳ میلیون نفر بنا بر آمار رژیم) در نمایش شرکت کرده‌اند!
این در حالی است که بسیاری منابع بی‌طرف و شاهدان عینی هزاران شعبه رأی‌گیری؛ کسادی نمایش، بی‌اعتنایی و تحریم اکثریت قاطع مردم ایران به‌ویژه جوانان و همچنین صحنه‌سازیهای تلویزیونی در تهران و چند شهر بزرگ برای رونق دادن به نمایش را گزارش و گواهی می‌کنند.
سردمداران رژیم پیشاپیش بر اساس نظرسنجیهای موهوم اعلام کرده بودند که بین ۶۵تا ۷۵در صد در انتخابات آنها شرکت خواهند کرد و دستگاه شمارش آراء و تقلب و رأی‌سازی بر همین اساس مهندسی شده بود.
وزیر کشور رژیم روز قبل از انتخابات اعلام کرد «برآورد ما حضور ۷۰درصد» است. اما فعلاً تا امشب به ۶۰ درصد در سطح سراسری و ۴۵ درصد در تهران، که همه می‌دانند بالاترین تعداد رأی دهنده را دارد، رضایت داد!
چند برابر کردن آرا در محل لو رفته‌یی به نام «اتاق تجمیع آراء» ترفند شناخته شده آخوندهاست که عملکرد آن قبلاً توسط مقامات پیشین همین رژیم با جزییات افشا‌ شده است.
اینها علاوه بر تقلبهای گسترده و تهدید و تطمیع گروه‌های آسیب‌پذیر مردم برای شرکت در انتخابات است. بخشی از این تهدیدها در مراکز اداری و نظامی و کارگری در اطلاعیه شماره ۴ دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران خاطرنشان شده است. تهدید کارگران به «عواقب وخیم» در صورت رأی ندادن، خرید رأی و شناسنامه، رأی دادن با شناسنامه مردگان، رأی دادن دوباره و چند باره و نقل و انتقال ایادی رژیم از یک شهر به شهر دیگر برای رأی دادن مجدد، به وفور گزارش شده است.
خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، خاطرنشان کرد: نگاهی به لیستهای کاندیداهای باندهای مختلف، تردیدی باقی نمی‌گذارد که انتخاب فقط بین دستجات گوناگون مسئول سرکوب، اعدام، صدور تروریسم، جنگ‌افروزی، غارت و چپاول اموال مردم ایران است.
به‌عنوان نمونه لیست مورد حمایت آخوند روحانی و رفسنجانی در خبرگان ارتجاع، شامل وزیر (سردژخیم) اطلاعات کنونی و دو وزیر اطلاعات پیشین و همچنین سردژخیم علی رازینی معاون دستگاه قضاییه و حاکم شرع جنایتکار است که همگی باید به‌خاطر جنایت علیه بشریت در مقابل عدالت قرار گیرند.
خانم رجوی افزود: با این همه آثار جام زهر اتمی در برهم خوردن تعادل درونی رژیم علیه ولی‌فقیه ارتجاع در انتخابات درونی رژیم بارز شد و بالا کشیدن رفسنجانی و شرکاء، هژمونی خامنه‌ای را متزلزل و مخدوش کرده است. بر خلاف آنچه برخی در غرب تصور می‌کردند که بعد از برجام آخوندها مسیر اعتدال و رفرم را در پیش خواهد گرفت، خامنه‌ای برای نجات رژیم از سرنگونی محتوم، به تصفیه رقیبان، از کاندیداتوری روی آورد تا هژمونی خود را تثبیت و رژیمش را هرچه بیشتر بر جنگ در سوریه و اشغال عراق متمرکز سازد. اما این تشبثات و نتایج انتخابات هیچ چیز را به‌طور جدی در زندگی سیاسی و اقتصادی مردم ایران عوض نمی‌کند و هیچ برنده جدی در درون رژیم آخوندی ندارد. بازنده واقعی آن تمامیت رژیم آخوندی است که با بحران در رأس حاکمیت و خشم و انزجار بیش از پیش مردم ایران، یک قدم کیفی به سرنگونی نزدیک می‌شود.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۸ اسفند ۱۳۹۴) ۲۷فوریه ۲۰۱۶)

با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

در گذر تاریخ ... #ایران - 9اسفند ۱۲۵۹ – 28 فوریه: جداشدن شهر مرو از ایران در زمان ناصرالدین‌شاه

در گذر تاریخ ...
9اسفند ۱۲۵۹ – 28 فوریه: جداشدن شهر مرو از ایران در زمان ناصرالدین‌شاه


به‌دنبال تهاجمات نیروهای روسیه تزاری به شهر مرو و چند شهر دیگر شمالی ایران قدیم، این شهر به همراه خیوه، تاشکند، سمرقند و بخارا در 28 فوریه 1881 مطابق با 9 اسفند 1259شمسی از ایران جدا شد.
 این جداسازی براساس معاهده‌یی در زمان ناصرالدین‌شاه با دولت روسیه رسمیت یافت و خط مرزی جدیدی ترسیم گردید.
 این معاهده بعد از معاهده ننگین ترکمانچای انجام گرفت.
شهر مرو، قرنها از بزرگترین شهرهای ایران در شمال شرق دریای مازندران بود و گاه نیز پایتخت ایران بوده است. مرو همچنین یکی از 4شهر بزرگ خراسان قدیم بوده است. شهر مرو در زمان حمله مغول از جمله شهرهای ایران بود که به‌کلی ویران شد و مغولها تمامی مردم آن شهر را کشتند.
سلسله قاجاریه از سال 1794 تا سال 1925 بر ایران حكمروایی كرده‌اند . در طی این مدت بسیاری از نقاط ایران به‌موجب قراردادهای ننگین  و خفت‌بار از ایران جدا شده است.
مجموع سرزمینهای جداشده در دوره قاجار 2.259.490  کیلومتر مربع بوده است.

مناطق جداشده از ایران به‌موجب قرارداد 1881

در گذر تاریخ ... #ایران - 9اسفند ۱۳۸۵ – 27 فوریه: در گذشت احمدشاه قاجار در پاریس

در گذر تاریخ ...
 9اسفند ۱۳۸۵ – 27 فوریه: در گذشت احمدشاه قاجار در پاریس


احمدشاه قاجار روز نهم اسفند سال 1308 (28فوریه 1930) در 32سالگی در پاریس و در تبعید درگذشت.
 احمدشاه پسر محمدعلی‌شاه و آخرین پادشاه سلسله قاجاریه بود.
به‌دنبال به‌توپ بستن اولین مجلس شورای ملی پس از مشروطه توسط محمدعلی‌شاه مستبد، مجاهدان آزادی‌ستان از تبریز به سمت تهران حرکت کردند و پس از فتح تهران، محمدعلی‌شاه به سفارت روس پناهنده شد. هیأت‌مدیره انقلاب در تیرماه 1288 احمد شاه را که 12ساله بود به سلطنت برگزید. اما به‌دلیل سن کم وی عضدالملک را نایب‌السلطنه کرد و پس از درگذشت او، ناصرالملک نایب‌السلطنه شد.
 احمدشاه در سال 1293 بارسیدن به سن بلوغ تاجگذاری کرد.
 دوران پر هرج و مرج جنگ جهانی اول و نفوذ کشورهای روسیه و انگلستان در هیأت دولت و امور مملکتی، و تهی بودن خزانه مملکتی، ضعف و فتور زیادی را در اداره مملکت به وجود آورده بود و زمینه کودتای رضاخان میرپنج را در سال 1299 فراهم کرد.
سرانجام رضاخان در سال 1304 رسما احمدشاه را ازسلطنت خلع کرد و خود تاجگذاری کرد. احمدشاه به‌حالت تبعید به پاریس رفت و تا پایان عمر در آنجا بود.


در گذر تاریخ ... #ایران - 9اسفند ۱۳۳۱ – 28 فوریه: شکست اولین کودتای شاه، علیه دکتر محمد مصدق

در گذر تاریخ ...
9اسفند ۱۳۳۱ – 28 فوریه: شکست اولین کودتای شاه، علیه دکتر محمد مصدق


در ادامه توطئه‌های ارتجاعی و استعماری علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق، پیشوای ضداستعماری مردم ایران، روز نهم اسفند سال 1331، کودتای دیگری علیه او طرح‌ریزی گردید که عقیم ماند.
جریان این کودتای نافرجام از این قرار بود که بدنبال تصمیم ساختگی شاه، مبنی بر خروج از کشور، روز نهم اسفندماه، اوباش و چماقداران مزدور به‌دستور آخوند بهبهانی به جلو دربار ریخته و در صدد قتل مصدق که آن‌روز بنابه دعوت شاه در کاخ او حضور داشت، برآمدند. اما دکتر مصدق با اطلاع از این توطئه، توانست به‌کمک برخی از افسران حاضر در کاخ شاه، از خطر ترور و کودتا نجات یابد.
فردای آن روز، مردم تهران که از شنیدن خبر کودتا به خشم آمده بودند، با تظاهرات گسترده‌یی، این توطئه ارتجاعی ـ استعماری را محکوم نموده و بار دیگر حمایت یکپارچه خود را از دکتر مصدق اعلام داشتند.


۷ اسفند ۱۳۹۴

در گذر تاریخ ... #ایران - 8اسفند ۱۲۸۶ – 27 فوریه: حمله به محمدعلی‌شاه قاجار در تهران با بمب دستی

در گذر تاریخ ...
8اسفند ۱۲۸۶ – 27 فوریه: حمله به محمدعلی‌شاه قاجار در تهران با بمب دستی


هشتم اسفند سال 1286 شمسی، در تهران به سوی کالسکه محمدعلی‌شاه قاجار، دو بمب دستی پرتاب شد که ضمن آن عده‌یی از محافظان او کشته شدند، اما به محمدعلی‌شاه آسیبی نرسید.
 محمدعلی‌شاه از کاخ گلستان عازم باغ دوشان‌تپه بود که به‌سوی کالسکه او بمب پرتاب شد. در پی این حادثه به‌دستور محمدعلی‌شاه، ظفرالسلطنه فرماندار تهران را چوب زدند.
 ظفرالسلطنه همان روز، پیش از رویداد حمله به کالسکه، به‌عنوان وزیر جنگ معرفی شده بود که پس از کتک خوردن به زندان افتاد.


در گذر تاریخ ... #ایران - 8اسفند ۱۳۶۴ – 27 فوریه: درگذشت استادغلامحسین بنان شباهنگ موسیقی ایران

در گذر تاریخ ...
 8اسفند ۱۳۶۴ – 27 فوریه: درگذشت استادغلامحسین بنان شباهنگ موسیقی ایران


هشتم اسفندماه سال 1364 استاد غلامحسین بنان درگذشت.
غلامحسین بنان در اردیبهشت سال 1290 شمسی در روستای انگه‌رود از بخش نور شهرستان آمل به‌دنیا آمد.
 غلامحسین بنان در دوران زندگی خود دگرگونیهای بسیاری را در موسیقی آوازی ایران به‌وجود آورد. استادبنان صاحب سبکی ممتاز و نوین بود که به‌عنوان یک شاخص گرانقدر در موسیقی ایرانی جاودانه شد. بنان درعین‌حال، فعالانه علیه ابتذال هنری رایج در آن زمان، چه در مقام استاد آواز هنرستان موسیقی ملی، و چه در موضع ریاست شورای موسیقی رادیو ایران به مبارزه برخاست. به‌طوری‌که دراوج شکوفایی هنریش به‌نشانه اعتراض رسماً از رادیو کناره گرفت و گوشه عزلت برگزید.
حاکمیت آخوندی نیز استاد بنان را در عین کهولت سن و در هفتاد سالگی آرام نگذاشت. پاسداران بارها او را به صورت تحقیرآمیز و وحشیانه‌یی دستگیر کردند و آزار و شکنجه‌اش دادند و حتی برای معالجه هم مانع خروجش از کشور شدند تااینکه عاقبت، این اسطوره آواز ایران در سن 74سالگی درگذشت.
از استاد بنان بیش از 450 آواز و ترانه به‌جای مانده که در زمره بهترین ترانه‌ها و تصنیفهای موسیقی ایرانی به‌شمار می‌آید.


در گذر تاریخ ... #ایران - 8اسفند ۱۳۳۴ – 27 فوریه: درگذشت علی‌اکبر دهخدا

در گذر تاریخ ...
 8اسفند ۱۳۳۴ – 27 فوریه: درگذشت علی‌اکبر دهخدا


هشتم اسفندماه سال 1334، علی‌اکبر دهخدا، محقق و نویسنده ترقیخواه ایران درگذشت.
علی‌اکبر  دهخدا در سال 1297هجری قمری، در تهران متولد شد. وی در دوران انقلاب مشروطه، با همکاری میرزاجهانگیرخان شیرازی، شهید راه آزادی، روزنامه صوراسرافیل را که از نشریات معتبر و مترقی دوران مشروطیت بود منتشر ساخت. دهخدا با امضای مستعار دخو علیه استبداد محمدعلی‌شاه، مطالبش را به‌رشته تحریر درمی‌آورد.
 دهخدا پس از فتح تهران به‌دست مجاهدان و خلع محمدعلی‌شاه از سلطنت، از تهران و کرمان به نمایندگی مجلس انتخاب گردید. پس از شکست انقلاب مشروطه، از همکاری سیاسی با دولتمردانی که به میوه‌چینی جنبش مردم برخاسته بودند، خودداری نمود و به کار تحقیق و نویسندگی پرداخت. لغت‌نامه دهخدا که باارزشترین اثر او و یکی از معتبرترین منابع زبان فارسی می‌باشد، حاصل بیش از 45سال کار تحقیقی دهخدا در همین دوران است.
 با اوجگیری نهضت ملی‌شدن صنعت نفت به‌رهبری دکترمصدق، بار دیگر، دهخدا به‌رغم کهولت سن، به‌حمایت از جنبش ضداستعماری مردم ایران و پیشوای آن پرداخت. دهخدا در اوایل اسفند ماه سال1329 به‌منظور کمک به‌مردم و دولت ملی مصدق مبادرت به‌تأسیس جمعیت مبارزه با بیسوادی نمود. او تنها خانه پدری خود را فروخت و برای کمک به‌مصدق کبیر آن را هدیه کرد.
 پس‌از کودتای ننگین 28مرداد 1332، کودتاگران سراغ دهخدا رفتند و چندین‌بار او را مورد بازجویی قرار دادند. در آخرین‌باری که مورد بازجویی قرار گرفته بود، در یک نیمه‌شب زمستانی، در پشت خانه‌اش رها شد. او آنچنان بی‌رمق و ضعیف شده بود که نمی‌توانست در بزند و تا‌صبح پشت در افتاده بود. صبح روز بعد خدمتکارش او را پشت در می‌یابد و پیکر نیمه‌جانش را به‌خانه می‌برد. دهخدا بر اثر این اقدام جنایتکارانه به بیماری ذات‌الریه دچار شد و وفات یافت. دهخدا در قبرستان ابن‌بابویه به خاک سپرده شد. از دهخدا آثار گرانبهایی باقی مانده است که در مجموعه‌هایی نظیر چرند و پرند، امثال و حکم، نامه‌های سیاسی، مقالات دهخدا، دیوان دهخدا و بالاخره اثر جاودانه او، لغت‌نامه دهخدا جمع‌آوری و تألیف شده است.


#ایران - نمایش انتخابات شماره۴ - زمینه سازی رژیم آخوندی برای اعلام بیش از ۷۰ درصد مشارکت در نمایش انتخابات

نمایش انتخابات شماره۴ - زمینه سازی رژیم آخوندی برای اعلام بیش از ۷۰ درصد مشارکت در نمایش انتخابات


بی اعتنایی عمومی و صحنه سازیهای رژیم برای نشان دادن استقبال
رژیم ضد بشری آخوندی از چند روز پیش برای اعلام شرکت بیش از 70 در صدر از دارندگان حق رای در نمایش انتخابات زمینه سازی میکند و با انتشار نظرسنجی های جعلی مدعی می شود بین 65 تا 75 در صدر شرکت خواهند کرد. وزیر کشور رژیم روز گذشته به تلویزیون رژیم گفت ” نظرسنجی های گوناگون حکایت از مشارکت 65 تا 70 درصدی مردم در انتخابات فردا دارد ما نیز پیش بینی می کنیم 70 درصد مشارکت باشد”.
برغم این جوسازیها گزارشهای ناظران مقاومت از شعبه های اخذ رای، گزارشهای رسیده از درون رژیم آخوندی و گزارش خبرنگارانی که توانسته اند خارج از سیطره ماموران وزارت اطلاعات به برخی از حوزه های اخذ رای مراجعه کنند حاکی از بی اعتنای کامل مردم به این نمایش است:
1. رژیم آخوندی در صدد بود با همزمان کردن انتخابات خبرگان و مجلس ارتجاع یک شلوغی کاذب در شعبه های اخد رای ایجاد کند. بنا به گزارشهای مقاومت از حوزه های اخذ رای و همچنین بنا به گزارش خبرنگاران مدت زمان لازم برای رای دادن یک فرد به هر دو مجلس رژیم آخوندی بین نیم ساعت تا سه ربع زمان می برد. به این ترتیب با مشارکت چند صد نفر در طول روز در یک شعبه اخذ رای به سرعت در آن حوزه ازدحام و صف ایجاد می شود. علیرغم این گزارشها حاکی از این است که اکثر شعبه ها درتهران و مناطق مختلف کشور بسیار خلوت بوده و صفی در آنها وجود نداشته است.
2.  تعداد شعبه های اخذ رای در انتخابات قبلی مجلس آخوندی در سال 1390 که با خبرگان همراه نبود تقریبا مساوی شعبه های انتخابات امسال بود. این در حالیست که بنا به آمار حکومتی در طول این 4 سال 4 میلیون نیز به دارندگان حق رای افزوده شده است. با این همه رژیم نتوانست صحنه را آنطور که میخواست آرایش دهد.
3. رژیم آخوندی با کم کردن تعداد شعبه ها در نقاط مرکزی تهران و برخی از شهرهای بزرگ و فرستادن ماموران خود به حوزه های اخذ رای در این مناطق تلاش کرده است تا این حوزه ها را برای نمایش دادن به خبرنگاران خارجی و فیلم برداری در رسانه های داخلی به کار بگیرد. حوزه هایی مانند حسینیه ارشاد، مسجد امام حسین، مسجد النبی در تهران.
4. فیلم هایی که تلویزیون رژیم از ازدحام انتخاباتی از صبح امروز نشان می دهد بخوبی از کساد این نمایش خبر می دهد فیلم های تلویزیون رژیم اساسا ازفیلم های تکراری و آنهم از حسینیه ارشاد و چند مرکز دیگر است که از قبل سازماندهی شده است.
5. بنا به گزارش ناظران مقاومت از هزاران حوزه و به شهادت فیلم هایی که تلویزیون رژیم و خبرنگاران خارجی از همین مراکز دست چین شده پخش می کنند این نمایش از سوی جوانان بنحو بی سابقه ای تحریم شده و در حوزه های اخذ رای بندرت افراد 30 سال کمتر به چشم می خورد این درحالی است که رژیم با تبلیغات گسترده تلاش کرده بود که کسانی که برای اولین بار واجد حق رای شده اند به پای صندوق ها بکشاند.
6.  در بسیاری از مناطق تهران مانند قسمت های جنوبی، غربی و شرقی تهران که اکثریت جمعیت شهر را در خود جای می دهد میزان مشارکت بسیار پایین است. گزارش ها حاکی از آن است که در بسیاری از این حوزه ها میزان شرکت کنندگان در طول روز از چند ده نفر تجاوز نکرده است
7.  خبرنگار نیویورک تایمز گزارش می دهد بسیاری از مردم فقیر در تهران اعتراض شان را با ماندن در خانه نشان دادند. در مدرسه ای در نزدیکی میدان شوش” تنها تعداد انگشت شماری رای دهنده برگه های رای را برای دو انتخابات پر کردند” این خبرنگار به نقل از یک روزنامه نگار ایرانی نوشت ”مردم فقیر در جنوب همه امیدشان را برای تغییر از دست داده اند” و به نقل از یک فروشنده لباس بچه تاکید کرد ”اینجا مردم رای نمی دهد زیرا که انها احساس می کنند به کناری گذاشته شده اند”
8.  خبرگزاری فارس سپاه پاسداران اعلام کردکه تا ساعت 1600 به وقت تهران یعی پس از 8 ساعت رای گیری تنها یک و نیم میلیون یعنی حدود 17 درصد در انتخابات شرکت کرده اند. هر چند این رقم حاوی چندبار بزرگ نمایی است اما بخوبی از کسادی نمایش رژیم خبر می دهد. وزیر کشور رژیم روز قبل اعلام کرده بود که در تهران 62 درصد شرکت خواهند کرد
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۷ اسفند ۹۴ (۲۶فوریه ۲۰۱۶)



با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - نمایش انتخابات شماره ۳ - زمینه سازی و تلاش برای تقلب و رقم سازیهای نجومی

نمایش انتخابات شماره ۳ - زمینه سازی و تلاش برای تقلب و رقم سازیهای نجومی


تلاشهای رژیم آخوندی برای تهدید و تطمیع مردم برای شرکت در انتخابات و تقلبها و رای سازیهای نجومی که از چند روز پیش شروع شده بود، امروز ابعاد بیشتری بخود گرفته است. وزیر کشور و دیگر سردمداران رژیم آخوندی از روزهای گذشته پیشاپیش اعلام کرده اند که 65 تا 75 در صد در انتخابات شرکت خواهند کرد. آّنها سازمان کار تقلب و رای سازی را هم که خودشان به آن مهندسی انتخابات میگویند برای اعلام چنین رقمهایی ساخته اند. این یک روش شناخته شده رژیم آخوندی است که با یک ضریب چند برابر آمار شرکت کنندگان را اعلام میکنند.
فتوای مسخره خامنه ای مبنی بر اینکه شرکت در انتخابات واجب عینی است و رای سفید حرام است قبل از هر چیز حاکی از نگرانی رژیم از بایکوت گسترده این انتخابات است.
بر اساس گزارشهای رسیده از تهران و شهرستانها:
• در بسیاری از مراکز نظامی پرسنل تهدید شده اند که عدم شرکت در انتخابات عواقب خطرناکی برای آنها خواهد داشت.
• در عسلویه به کارگران فاز 17 و 18 را تهدید کرده اند که اگر رای ندهند از کار اخراج میشوند. در این منطقه ایادی رژیم برای کارگران رأی می نویسند.
• در بسیاری از شهرها از جمله در مشهد سپاه پاسداران لیستی از کاندیداها را به شرکت کنندگان میدهد که آن اسامی را در تعرفه های رای بنویسند.
• گزارشهای متعددی از خرید شمار زیادی شناسنامه و کارت ملی از سوی عوامل رژیم بخصوص سپاه پاسداران وجود دارد. به عنوان نمونه در استان اصفهان هر شناسنامه 80 هزارتومان به فروش میرسد.
• در بسیاری از مراکز با دادن ناهار مجانی و یا دادن پول مردم تهیدست را تشویق به شرکت در انتخابات میکنند.
رژیم آخوندی در عین حال برای تهیه فیلم و عکس و نشان دادن استقبال از انتخابات بخصوص به خبرنگاران خارجی، جمعیت زیادی را به برخی از شعب رای گیری در مرکز تهران و شهرهای بزرگ روانه میکند که خبرنگاران آنرا نمونه ای از استقبال عمومی تلقی کنند. در خیابانها و محلات مرکزی تهران از شعب اخذ رای کم کرده اند که تمرکز در بقیه شعب زیاد باشد. گزارشهای رسیده از تهران حاکی است که بسیاری از شعب اخذ رای خلوت بوده و شمار پاسداران و نیروهای امنیتی بیشتر از رای دهندگان است.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۷ اسفند ۱۳۹۴ (۲۶فوریه ۲۰۱۶)

با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ايران - مهر ابطال بر تمام انتخاباتهای قبلی

 مهر ابطال بر تمام انتخاباتهای قبلی


امروز، هم رفسنجانی و هم روحانی، هنگام انداختن رأی خود به صندوق، حرفهای معنادار و نیشداری زدند. رفسنجانی موقع رأی دادن، ضمن التماس و درخواست که: «بیایید رأی بدهید، اگر رأی ندهید از حق خود استفاده نکردید و...»، فرصت را برای حمله به خامنه‌ای از دست نداد و به او و باندش در مورد تقلب هشدار داد و گفت: «بد‌ترین گناه در اخلاقیات اسلامی خیانت در امانت است. اگر طرف ما یک نفر باشد فقط حق یک نفر ضایع شده ولی اگر هشتاد میلیون باشد به‌اندازه خسارت همه این هشتاد میلیون گناه کرده‌ایم و باید جواب بدهیم».
روحانی هم به نوع دیگری به مسأله تقلب اشاره کرد و گفت: «دولت، آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت همه توان خود را به کار می‌گیرد»؛ و بعد اضافه کرد: «به ملت اطمینان می‌دهم دولت و هیئت‌های اجرایی و نظام تلاش خود را برای انتخابات قانونی به کار خواهند گرفت».
به این ترتیب روحانی در برابر شورای نگهبان که گفته بود: «بجز من هیچ‌کس حق نظارت ندارد»، شاخ و شونه می‌کشد که هیأتهای اجرایی وزارت کشور همه جا هستند و نمی‌گذارند در آرا، که امانت بزرگ است، خیانت صورت بگیرد. نکته جالب این است که می‌گوید «انتخابات قانونی». پس معلوم می‌شود که انتخابات غیرقانونی هم هست و لابد همانی است که در دوره‌های قبلی صورت گرفته است.
صریح‌تر از این را رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت آخوند روحانی، چهارشنبه 5اسفند در تلویزیون رژیم مطرح کرد و ضمن زدن مهر ابطال بر تمام انتخاباتهای قبلی رژیم گفت: «تعرفه‌های این بار طوری درست شده که امکان جعل و تقلب را مطلق ندارد… این بار نمی‌شود یک نفر از گیلان به مازندران برود، یکی به استان دیگر برای رأی دادن».
یعنی که در انتخاباتهای قبلی این کارها صورت می‌گرفته است. رحمانی فضلی سپس خط‌ و نشان کشید و گفت: «در دور‌ه‌های قبلی می‌گفتند هر کس هر کاری کرد، وقتی برنده شد دیگر تمام است! نه این بار این طور نیست، هر کس تخلف کرده باشد ما پیگیری می‌کنیم و...» .
به این ترتیب می‌توان گفت که نمایش امروز و پایان آن، پایان جنگ نیست، تنها پایان یک مرحله و آغاز یک مرحله دیگر از جنگی است که چه بسا شدیدتر و به‌اصطلاح خونین‌تر از مراحل قبلی باشد.
واقعیت این است چون این جنگ، جنگ هژمونی است، تا خارج کردن یک باند توسط باند دیگر، هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - نمایش انتخابات شماره ۲ - کنترل نمایش انتخابات در دست پاسداران و بسیجیان

 نمایش انتخابات شماره ۲ - کنترل نمایش انتخابات در دست پاسداران و بسیجیان


وزیر کشور آخوندها: 20 پاسدار و مأمور امنیتی برای هر شعبه اخذ رأی
رژیم آخوندی در هراس از اعتراضهای مردمی پاسداران و بسیجیان و نیروهای سرکوبگر انتظامی و اطلاعاتی را تحت عنوان تأمین امنیت صندوقهای رأی به خیابانها ریخته است تا با ایجاد جو رعب و وحشت از بروز خشم و نفرت مردم جلوگیری کند.
رحمانی فضلی، وزیر کشور آخوندها اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر وظیفه حفاظت و امنیت 52هزار شعبه اخذ را برعهده دارند (خبرگزاری نیروی قدس-تسنیم- 4 اسفند1394). به عبارت دیگر در هر شعبه رأی به طور متوسط 20 تن از نیروهای سرکوبگر حضور دارند. پاسدار حسین اشتری، سرکرده نیروی انتطامی رژیم گفت تنها 250هزار نیروی انتظامی در صندوقهای رأی حضور خواهند داشت (خبرگزاریهای حکومتی-۴ اسفند). در بسیاری از شعب اخذ رأی تعداد پاسداران و بسیجیان بیشتر از رأی دهندگان است.
پاسدار اسکندر مومنی، جانشین سرکرده نیروی انتظامی از بکارگیری 26 فروند هلی کوپتر و 8 فروند هواپیمای سبک برای کنترل مناطق مختلف در روز جمعه خبر داد.
 پاسدار حسن کرمی، از سرکردگان نیروی انتظامی گفت قوای سرکوبگر رژیم از ابتدای سال 94 برای مقابله با هر گونه تهدید امنیتی در روز نمایش انتخابات رژیم طراحی کرده اند. وی گفت: از مدتها قبل از انتخابات نیز نسبت به ارتقای آمادگی رزمی، عملیاتی و آمادگی بصیرتی خود اقدام کردیم و در این راستا، از ابتدای سال جاری نیز آموزش به دیگر واحدهای نیروی انتظامی در سراسر کشور را دستور کار قرار گرفت(خبرگزاری حکومتی مهر-۵اسفند).
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۷ اسفند ۱۳۹۴ (۲۶فوریه ۲۰۱۶)



با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - نمایش انتخابات شماره ۱ - جنگ قدرت بین قاتلان و جنایتکاران و بی اعتنایی مردم به نمایش انتخابات

نمایش انتخابات شماره ۱ - جنگ قدرت بین قاتلان و جنایتکاران و بی اعتنایی مردم به نمایش انتخابات


برغم فراخوانهای مکرر و التماس سران ریز و درشت رژیم آخوندی، تا ظهر امروز مردم نسبت به نمایش انتخابات مجلس و خبرگان ارتجاع که چیزی جز رقابت و جنگ قدرت بین باندهای مختلف قاتلان و جانیان علیه بشریت نیست، با بی اعتنایی کامل برخورد می کنند. بر اساس گزارشهای رسیده از حوزه های رای گیری در تهران و بسیاری از شهرها کاملا کساد است.

کاندیداهای باندهای رقیب حاکمیت همه از کسانی هستند که در سه دهه گذشته در جنایات فاشیسم دینی حاکم بر ایران بیشترین نقش را داشته اند. به عنوان نمونه کاندیداهای باند رفسنجانی و روحانی شامل سه وزیر اطلاعات این رژیم یعنی محمد محمدی ری شهری، قربانعلی دری نجف آبادی و محمود علوی و همچنین علی رازینی یکی از قضات جنایتکار است که در طول سه دهه گذشته در اعدام و کشتار هزاران تن در ایران و صدور تروریسم نقش کلیدی داشته اند.
لیست طرف مقابل نیز در برگیرنده محمد یزدی، محمود شاهرودی و صادق لاریجانی سه رئیس قوه قضاییه این رژیم یعنی دستگاه قتل و جنایت و اعدام و همچنین احمد جنتی رئیس شورای نگهبان و مصباح یزدی سردمدار فاشیستی ترین باندهای رژیم آخوندی است. عملکرد همه آنها از هر دو باند بدون تردید از مصادیق جنایت علیه بشریت است و می بایست در مقابل عدالت قرار گیرند
خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران، در ارتباط با نمایش انتخابات مجلس و خبرگان آخوندی گفت: نتیجه این نمایش که کمترین مشروعیتی از نظر مردم ایران ندارد هر چه که باشد، تمامیت دیکتاتوری دینی را تضعیف، بحرانهای درونی آن را تشدید و انزجار و خشم مردم از باندهای فاسد و تبهکار آخوندی حاکم را دو چندان می کند. این نمایش برنده یی در درون رژیم ندارد و تمامیت رژیم بازنده آن خواهد بود. هم خشم و انزجار مردم از آخوندها و هم مخاصمات درونی آنها عمیق تر و تشدید می شود.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۷ اسفند ۱۳۹۴ (۲۶فوریه ۲۰۱۶)



با با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

۶ اسفند ۱۳۹۴

در گذر تاریخ ... #ایران - 7 اسفند - 26 فوریه 277: اعدام مانی

در گذر تاریخ ...
 7 اسفند - 26 فوریه 277: اعدام مانی


بر اساس برخی نوشته‌های تاریخی روز26 فوریه سال 277 میلادی مانی نقاش بزرگ و اندیشمند ایرانی اعدام شد. به نوشته دهخدا مانی در زمان اردشیر ساسانی یا در زمان بهرام شاه بوده و بعد از عیسی ع ظاهر شد و دعوی پیغمبری کرد و بهرام شاه پسر هرمز شاه او را کشت. ولادت او در بابل در دهی موسوم به مردینو بوده و شاگرد قادرون حکیم بوده است. مانی دین زردشت و مسیحیت را ترکیب نمود و انجیلی بنام خود نوشت. مانی کتابهای دیگری بنام انگلیون , شاپورگان , کنزالاحیاء و سفر الجبابره و مقالات دیگری نوشته است. اعدام مانی نتیجه نفوذ بیش از حد روحانیون آیین زرتشت در دستگاه دولت ساسانی ایران بود.


۵ اسفند ۱۳۹۴

در گذر تاریخ ... #ایران - ۶اسفند ۱۲۹۴ - 25 فوریه: روز تصرف کرمانشاه توسط روسیه

در گذر تاریخ ...
۶اسفند ۱۲۹۴ - 25 فوریه: روز تصرف کرمانشاه توسط روسیه


روز 25 فوریه سال 1916 (ششم اسفند سال 1294شمسی) در جریان جنگ جهانی اول، نیروهای روسیه، شهر کرمانشاه را تصرف کردند.
پیش از سقوط کرمانشاه،اعضای کمیته دفاع ملی و نیز گروههایی که ازتهران، قم و اصفهان برای دفاع به این شهر رفته بودند به قصر شیرین نقل مکان کرده بودند.
در پی سقوط کرمانشاه، عبدالحسین‌میرزافرمانفرما رئیس الوزراء وقت به نشانه اعتراض به اقدام روسها از سمت ریاست دولت کناره گیری کرد.
دولت وقت ایران در آغاز جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی کرده بود.


۳ اسفند ۱۳۹۴

#ایران - صورت مسأله نمایش انتخابات: موقعیت خامنه‌ای - گفتگو با محمدعلی توحیدی

صورت مسأله نمایش انتخابات: موقعیت خامنه‌ای - گفتگو با محمدعلی توحیدی


مجری: در خبرها آمده بود که در ادامه جنگ باندهای رژیم بر سر نمایش انتخابات، به جلسه یکی از نماینده‌ها حمله کرده‌اند و گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند و… . همچنین شنیدیم که باند خامنه‌ای سپاه و بسیج را برای رأی دادن به تهران گسیل کرده است تا آرای این باند بالا برود. با توجه به حذف فله‌ای نماینده‌های باند رفسنجانی و روحانی، چه لزومی هست که به آنها حمله بشود و چنین محدویتهایی برای آنها ایجاد شود؟
محمدعلی توحیدی: خامنه‌ای در جریان مهندسی انتخابات و رد صلاحیتها، تا آخر از تیغ شورای نگهبان استفاده کرد و به‌خصوص در خبرگان، یک قلع و قمع بسیار کامل انجام داد. هر کسی را که توانست و هر کسی که از او احساس خطر کرد را حذف کرد. حسن خمینی را با وجود حمایتهایی که در حوزه و توسط مراجع حکومتی از او شده بود حذف کرد. فقط زورش به حذف رفسنجانی نرسید، گرچه که در این مورد هم، زمینه‌سازیهای کرده بود. در رابطه با انتخابات مجلس رژیم هم همین‌طور عمل کرد. ولی با وجود این قلع و قمع کامل، بسیار واضح است که خامنه‌ای، اصلاً خیالش راحت نیست و بسیار نگران است. این نگرانی را چه در حرفهای خودش و چه در حرفهای روز 30بهمن فرمانده سپاه پاسداران می‌توان مشاهده کرد. پاسدار جعفری در این روز گفت: نباید افرادی انتخاب شوند که روی حرف خامنه‌ای حرفی داشته باشند. بنابراین، خامنه‌ای از تمام حربه‌هایی که در اختیار دارد مثل چماقداری، حمله به جلسات آنها و حتی تهدید قضاییه و محاکمه و اتهام‌زنی‌های مختلف رسانه‌ای، متهم کردن به وابستگی به انگلیس (شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان گفته بود که رفسنجانی نکته به نکته دیکته شده‌های انگلیس و سازمانهای اطلاعاتی آنها را دارد اجرا می‌کند) و به‌کارگیری رادیو تلویزیون رژیم (اخیراً باند رفسنجانی روحانی گفته بودند که سریالهایی در سیما و صدای رژیم هست که بر علیه باند آنها کوک شده است) استفاده می‌کند.

مجری: ولی برخی می‌گویند که حمله چماقداران به نمایندگانی که صلاحیت آنها تأیید شده است، از دست خامنه‌ای به‌ دور است و او نمی‌تواند کنترل کند، یا این‌طور مطرح می‌کنند که برگرداندن بعضی از آنها که رد صلاحیت شده‌اند، کار خود او بوده است. شما این را چگونه توجیه می‌کنید؟
محمدعلی توحیدی: اصلاً این طور نیست؛ واقعیت این است که تمام این حملات، مخصوصاً اداره این چماقداریها و حملاتی که صورت می‌گیرد، تحت کنترل خودش است. حذف فله‌ای و قلع و قمع کامل را، خودش مهندسی می‌کند و خودش دستور می‌دهد. این‌جا، به نظر من یک مسأله کاملاً سیاسی در بین هست. کسانی که یا حاشیه رژیم هستند، یا از خود رژیم هستند، یا لابی رژیم هستند و یا مماشاتگرانی هستند که به نوعی می‌خواهند رژیم را سرپا نگه دارند و از این حاشیه و آن باندش حمایت بکنند، می‌خواهند با زدن این حرفها، دیکتاتور خونخوار، خودکامه و مطلق‌العنانی مثل خامنه‌ای را مقداری در ببرند. واقعیت این است که خامنه‌ای از اسد که به‌عنوان دیکتاتور منفور و خونخوار سوریه، این طور رسوای خاص و عام در جهان است و این همه پرونده‌های جنایات جنگی و ضدبشری برای او وجود دارد، به مراتب خودکامه‌تر و جنایتکارتر است و وحشیانه‌تر از او، در ایران عمل می‌کند. نباید این دیکتاتور را در برد. در جریان رد صلاحیتها هم، اگر مواردی را بعداً می‌آورند و می‌برند، مواردی است که یا واقعاً تیغ‌اش نمی‌برد و زورش نمی‌رسد یا این‌که می‌ترسد بدتر، سر خودش خراب بشود.

مجری: یعنی خامنه‌ای می‌خواهد هم خبرگان و هم مجلس را کاملاً قبضه کند؟
محمدعلی توحیدی: البته که تمایل خامنه‌ای به این امر هست؛ او می‌خواهد دستگاه رژیم را یک‌دست بکند. او از سالها پیش، صحبت از ریل‌گذاری رژیم می‌کرد که منظورش این بود که قطار رژیم روی ولایت حرکت بکند. حتی اگر به‌خاطر داشته باشید در دوره احمدی‌نژاد، یعنی زمانی که خامنه‌ای، خیلی تاخت و تاز بی‌دنده و ترمزی داشت، می‌خواست که اصلاً ریاست‌جمهوری را که با همه آن ضوابط رژیم و اعتقاد به ولایت‌فقیه، به نوعی مراجعه به آرا است را بردارد و به شکل پارلمانی بکند تا اساساً چنین چیزی در بین نباشد. معلوم است که اینها دنبال خلافت و عمارت و این قبیل چیزهای ارتجاعی که از خمینی و خامنه‌ای درمی‌آید هستند. تمام این انتخابات و این جور چیزها هم به این رژیم تحمیل شده است والا او می‌خواهد همه را قبضه کند. ولی چون بحث سیاسی است و در تعادل قوای سیاسی می‌خواهد همه را قبضه کند، وحشت دارد و نگران از این است که وضعیت و موقعیت ضعیف‌اش، از آنچه هست بدتر نشود. به عبارت دیگر، کلاهش را گرفته است تا باد نبرد. درست به‌دلیل چنین وضعیتی و ترس و وحشت است که دست به این کارها می‌زند. اگر مقداری تعادل‌قوا به نفع او بود، بهتر بود که بعضی رد صلاحیتها و بعضی کارهایی که می‌کند را نمی‌کرد؛ ولی او مجبور است و باید قیمت آن را بدهد.

مجری: در همین رابطه حرفهای روز چهارشنبه 28بهمن خامنه‌ای در مورد نمایش انتخابات و… را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
محمدعلی توحیدی: از دید من، حرفهایی که خامنه‌ای زد کاملاً مؤید این واقعیت است که اگر بخواهیم فرموله آن را بیان کنیم، صورت مسأله نمایش انتخابات - چه در خبرگان به طرق اولی و چه در مجلس- موقعیت خود خامنه‌ای است. خامنه‌ای در حرفهای روز 28بهمن گفت که با وجود این‌که، همه کارها شده است ولی من حرفهایی دارم که باید بزنم. بعد هم با یک حالت بسیار نگران، همان بحث ریل گذاری را با کدها و اشاراتی مطرح کرد که کاملاً واضح بود که منظورش، باند رفسنجانی و روحانی است. او با اشاره به اشرافیت و آمریکا و اینهایی که دنبال اقتصاد و این جور چیزها هستند گفت که آنها به‌دنبال مسیری هستند و ریل‌گذاری‌ای می‌خواهند بکنند که اگر مجلسی تشکیل بشود که بخواهد این ریل را برود این مملکت (یعنی این نظام) بدبخت می‌شود. معلوم است که مخاطب این حرفها، اساساً باند خودش است و او داشت به این ترتیب به آنها هشدار می‌داد. کما این‌که فتواهای مسخره‌ای صادر کرده است مبنی بر این‌که واجب است که اینها رأی بدهند و… در حالی که به عرض و طول این آیت‌الله یک شبه نمی‌خورد که فتوا صادر کند. مخاطبان این فتواها و صحبتهای او، همان بسیجیانی هستند که می‌خواهد آنها را بسیج کند تا در این معرکه و دعوایی که در رژیم هست، کلاهش را باد نبرد. البته برای مردم، اعدام و ارعاب و برای باند رقیب‌اش، قلع و قمع و حذف را به‌کار می‌گیرد. اما موقعیت‌اش بسیار ضعیف است و در چنین موقعیتی، این حرفها را می‌زند. خامنه‌ای، واقعاً اظهار نگرانی می‌کرد و می‌گفت که اگر مجلس دست اینها بیفتد، بیچاره می‌شویم. فرمانده سپاه پاسداران هم رو به بسیجی‌ها گفته بود که ما باید قدر رأی خود را بدانیم و فکر نکنیم که رأی دادن ما مهم نیست. در خبرها هم آمده بود که می‌خواهند از اطراف تهران بسیج کنند و بیاورند در خود تهران رأی بدهند.

مجری: آیا می‌شود گفت که باند رقیب خامنه‌ای، یعنی روحانی رفسنجانی، در نمایش انتخابات خبرگان و مجلس دست بالا را خواهند داشت؟
محمدعلی توحیدی: موقعیت آنها را در بسیاری اوقات می‌توان از زبان خودشان ارزیابی کرد.
اگر بخواهیم با اصطلاحات رایج خود رژیم‌ها صحبت کنیم، نمایش انتخابات 7اسفند، دو سر باخت یا باخت باخت است. من فکر نمی‌کنم، برد متصور باشد.
اخیراً، بعد از این‌که رد صلاحیتها صورت گرفته بود، حتی حسن روحانی گفته بود که ما در دو راهی این‌که رأی بدهیم یا ندهیم گیر کرده‌ایم. نفری که رئیس‌جمهور مملکت است، می‌گوید ما در این وضعیت گیر کرده‌ایم و اگر رأی بدهیم، چنین ضرری دارد و اگر رأی هم ندهیم بیشتر ضرر می‌کنیم، در نتیجه بهتر است که در انتخابات شرکت کنیم. با چنین ادبیاتی، رئیس‌جمهور رژیم صحبت می‌کرد. محمدرضا عارف نیز که یکی از مهره‌های همین باند و رئیس ستاد انتخاباتی باند مغلوب نظام است، زیر تیغ رد صلاحیتها و حملاتی که صحبت آن شد، گفته بود که ما با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه می‌داریم. یعنی آنها هم چندان موقعیت خوبی ندارند و به آنهایی که تحت عنوان معتدل‌ترها، مانند لاریجانی و… بین دو باند رژیم هستند، دل بسته‌اند که آنها بیشتر بتوانند وارد مجلس بشوند... . البته به‌کار بردن مفاهیمی مثل انتخابات و دست بالا و پایین و مجلس و…، کاملاً مضحک است، چرا که پای مردم در میان نیست. مردم، این بازیهای ولایت‌فقیه را تحریم می‌کنند. در این نظام، هر کس که در این انتخابات وارد شود، باید قلباً و عملاً سرسپردگی‌اش به ولایت‌فقیه را اعلام و امضاء بکند و بعد هم 36 بار شورای نگهبان تائید کند تا او وارد شود. بنابراین، این انتخابات، معنای مردمی و کلاسیک و رایج‌اش در سایر کشورها را ندارد؛ ولی در داخل رژیم، برای تعادل درونی رژیم و این‌که گرگها باید تقسیم سهم کنند، بسیار مهم است.
بحث باخت باخت را هم می‌شود از حرفهای خودشان نتیجه گرفت. آنها اغلب می‌گویند بیایید شرکت کنید، چرا که ماندگاری نظام مطرح است؛ یا این‌که می‌گویند سرنوشت نظام در بین است؛ یا حتی همین باند حرفش این نیست که ما یک برنامه‌ای داریم و کارهایی داریم می‌کنیم، بلکه می‌گویند ما باید کشور را از یک باتلاق و بحران و ورشکستی کامل اقتصادی و رشد منفی نجات بدهیم.
بنابراین، در چنین وضعیتی، به سختی می‌شود از برنده صحبت کرد. در هر حال، بحرانی وجود دارد که آنها تلاش می‌کنند به نوعی از سر بگذارنند و نگذارند که شرایط و شکافهایی باز و ایجاد شود که مجدداً مردم، مانند سال 88 از آن استفاده بکنند.



با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - دغدغه مشترک باندها در آستانه نمایش انتخابات؟

دغدغه مشترک باندها در آستانه نمایش انتخابات؟


هر چه به 7اسفند، موعد برگزاری نمایش انتخابات نزدیک می‌شویم، دغدغه و نگرانی هر دو باند رژیم نمایانتر می‌گردد. سؤال این است که چرا به‌رغم آن که هر دو باند از شرکت گسترده مردم در انتخابات دم می‌زنند؛ این چنین نگرانند و هراس هر کدام به چه صورتی بروز می‌کند؟ نگاهی به برخی از این ابراز نگرانیها، به روشن شدن موضوع کمک می‌کند:
حسن خمینی: «قهر با صندوق رأی، راه‌حل مشکلات نیست… اشتباه ما خدای نکرده می‌تواند امنیت کشور را به خطر اندازد» (سایت حکومتی قلم نیوز-2اسفند 94).
محمدرضا عارف: «شایعاتی درباره تعطیلی روز شنبه مدارس تهران منتشر شده که این خود نشانه شیطنت برخی با هدف عدم حضور مردم تهران در روز انتخابات در شهر تهران است. وی از مردم خواست تا تحت هیچ شرایطی تهران را در 7اسفند ترک نکنند و با بی‌توجهی به این شایعات و حضور حداکثریشان پای صندوق‌های رأی این فضا را بشکنند». (سایت حکومتی وکیل ملت-3اسفند 94).
به‌این ترتیب، هر دو باند حاکم اگر‌چه از شرکت گسترده مردم دم می‌زنند، اما البته امر به خودشان مشتبه نیست و می‌دانند که مردم تا کجا از نمایش مسخره صورت قانونی دادن به غصب حق حاکمیتشان نفرت دارند و آنچه روز جمعه به صحنه می‌آید، چه بسا نمایش منفوریت و ورشکستگی سیاسی و اجتماعی رژیم باشد؛ بنابراین هر باند سعی می‌کند گناه آن را به گردن باند دیگر بیندازد.
در دور قبلی جنگ انتخابات بر سر صلاحیت و عدم صلاحیت کاندیداها که با حذف فله‌یی باند رفسنجانی روحانی به پایان رسید، این باند می‌گفتند که همین کار موجب می‌شود مردم دلسرد شوند و در انتخابات شرکت نکنند؛ باند رقیب هم متقابلاً با رو کردن پرونده‌های دزدی و فساد دولت روحانی و شکست آن در بهبود شرایط وخیم زندگی مردم، خود آنها و عملکرد دولت را مسبب ناامیدی و دلسردی رأی‌دهندگان معرفی می‌کردند.
اکنون در دور جدید جنگ انتخابات می‌بینیم که باند رفسنجانی روحانی، رقیب را متهم می‌کنند که عامدانه و با سر زبان انداختن شایعاتی مانند تعطیلی روز بعد از انتخابات، مردم را تشویق به مسافرت می‌کنند تا پای صندوقها نیایند. مبنای این حرف آن است که باند ولی‌فقیه با نهادها و اهرمهایی که در دست دارد، از سپاه و بسیج و غیره… در هر حال می‌تواند آنها را به پای صندوقها بکشاند و به رأی دادن به لیستهای مورد نظر خود وادارد؛ اما بقیه مردم که تنها در شرایط اجبار و تهدید ممکن است ناچار از شرکت و رأی دادن بشنوند، به قول معروف، نه از حب علی بلکه از بغض معاویه، یا از بغض ولی‌فقیه، به باند مغلوب رأی می‌دهند؛ باند ولی‌فقیه می‌خواهند این جماعت را که خودشان هم دنبال بهانه‌یی برای فرار از رأی دادن می‌گردند، با تشویق به سفر و امثالهم بتارانند.
روزنامه جمهوری اسلامی (3اسفند 94) همین نکته را با صراحت بسیار، چنین بیان می‌کند: «محافل افراطی که از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هراس دارند از دیروز شایع کرده‌اند که روز شنبه هشتم اسفند مدارس تهران تعطیل است تا مردم با استفاده از تعطیلی به سفر بروند و در انتخابات شرکت نکنند».
ترس عام و مشترک دو باند حاکم این است که بساط نمایش چنان بی‌رونق و سوت و کور شود که به‌کار گرفتن ضریب ثابت در آرای واقعی (به سیاق انتخاباتهای قبلی) بیشتر اسباب تمسخر شود. اما نگرانی و دغدغة اصلی، که اکنون باند رفسنجانی روحانی آن را با وضوح بیشتری بیان می‌کند، از پیامی است که شکست نمایان نمایش 7اسفند به مردم ایران می‌دهد. این پیام را سرمقاله روزنامه ابتکار (3اسفند) با عنوان معنی‌دار «تاب تندی نداریم» با حداکثر وضوحی که می‌توانست، بیان کرده و نسبت به‌وقوع انفجار اجتماعی و قیام مردمی، به باند ولی‌فقیه هشدار داده است: «جماعت تحریمیها… مردمان را به سفر فرا می‌خوانند و از مشارکت در انتخابات حذر می‌دهند… تبلیغ گفتمان حذف، خواه ناخواه خوشه‌های خشم را می‌پرورد و در گوش مردمان، نفیر نفرت می‌نوازد. این حس و حال اگر بماند و ریشه بگیرد و تبدیل به حرکت شود، آیا می‌توان مسئولیت آن را به عهده گرفت؟ آیا آنان که امروز با قوت تمام این ایده را تبلیغ می‌کنند، ضمانتی دارند که این احساسات منفی در رأی دهندگان، باقی نماند؟ یا با هر حادثه و واقعه‌ای تازه نشود؟ چرا به عنصر خشم دامن می‌زنیم؟!».

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - ترفندهای جدید برای کاهش دستمزد کارگران در سال ۹۵

 ترفندهای جدید برای کاهش دستمزد کارگران در سال ۹۵


هر سال نظام غارتگر ولایت‌فقیه برای چپاول حداکثری از حقوق کارگران، ترفندهای جدیدی را برای کاهش سطح دستمزدها به‌کار می‌گیرد که ظاهر آن افزایش حقوق کارگران است. این علاوه بر ترفندهای قدیمی نظیر اعلام فریبکارانه کاهش نرخ تورم از طرف بانک مرکزی یا اداره آمار رژیم است که امسال هم به‌کار گرفته شده است، تا با قانون کار رژیم که می‌بایست سطح دستمزد با نرخ تورم همخوان باشد، اختلاف زیادی را نشان ندهد.
اما امسال دولت آخوندی ترفندهای جدیدی را بر ترفندهای قبلی اضافه کرده است، از جمله کاهش تعداد خانوار از 4نفر که در قانون کار رژیم آمده به 3ونیم نفر و کم کردن میزان کالری از 2700 کالری برای هر نفر به 1800 کالری.
روز اول اسفند سایت حکومتی ”جام نیوز“ از قول فرامرز توفیقی عضو شورای عالی کار رژیم نوشت: ”یکی از مهمترین توافقات در نشست شورای عالی کار تعداد خانوار کارگری بر اساس اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی ایران است... بر همین اساس تعداد خانوار کارگری ۳.۵ نفر محاسبه خواهد شد“. این کارگزار رژیم همچنین ”حداقل کالری دریافتی برای فعالیتهای عادی یک شخص در طول روز را ۱۸۰۰ کالری عنوان کرد“.
ضمنا برای همین شورای کذایی اعلام کرده است که جلسه رسیدگی به دستمزد در شورای عالی کار به بعد از انتخابات قلابی یعنی از هشتم اسفند به بعد افتاده تا مبادا اعتراضهای به‌حق کارگران محروم، بساط نمایش انتخابات رژیم را بر‌هم نزند.
ترفند کثیف اعلام خانوار ایرانی 3ونیم نفر، هیچ چیز نیست جز یک چپاولگری ماهانه بیش از هزار میلیاردی از حقوق کارگران به این صورت که هم‌اکنون که حقوق کارگران 712420 تومان است اگر به چهار تقسیم کنیم می‌شود: 178105 تومان برای هر نفر. وقتی نصف این را کم کنیم می‌شود: 89052/5تومان. بر اساس آخرین آمار ”مشمولان قانون کار و به کارگران جامعه بسیار بزرگی به استعداد ۱۳ میلیون نفر هستند“. (خبرگزاری حکومتی مهر 28بهمن 94) بنابراین اگر فرض کنیم که همه این کارگران حقوق حداقل می‌گیرند رقم 13میلیون را اگر ضربدر 89052/5تومان کنیم رقم 1157682500000را می‌دهد. یعنی یک قلم به‌خاطر کم کردن نصف نفر از خانوار 4نفره، یکهزار و صد و پنجاه و هفت میلیارد و ششصد و هفتاد و شش میلیون تومان از مجموع حقوق کارگران کسر می‌کند. این رقم را به‌خاطر داشته باشید. تا ببینیم از رقم 1800 کالری چقدر از حقوق کارگران چپاول می‌کنند.
در اسنادی که خبرگزاری حکومتی مهر روز 25بهمن 94 از نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار رژیم منتشر کرد آمده است: بر اساس اعلام تمامی مراجع بین‌المللی (هم‌چون سازمان بهداشت جهانی، فائو) و داخلی (انستیتو تغذیه، مرکز تغذیه دانشگاه بهشتی، دانشگاه تغذیه، اساتید تغذیه) کالری پایه لازم برای سنین مختلف به شرح ذیل است.
دختران تا سن ۱۳ سال بین ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری
پسران تا سن ۱۸ سال بین ۱۸۰۰ تا ۲۹۰۰ کالری
سپس هر دو جنس به سمت ۲۲۰۰ الی ۲۴۰۰ کالری سوق پیدا می‌کنند.
این سند در مورد ترکیب سنی جامعه نوشته است:
بررسی متوسط جمعیت خانوار و نرخ سن جامعه
۰ تا ۱۵ سال / ۲۰.۱ درصد
۱۶ تا ۲۰ سال / ۷.۶ درصد
۲۱ تا ۵۰ سال / ۵۰.۱ درصد
۵۱ و بالاتر ۲۲.۲ درصد
به این ترتیب نزدیک به 80 درصد جامعه در سن 16سال به بالا و بر اساس همان جدول کالری در پایین‌ترین رقم 2200 تا 2400 کالری در روز باید مصرف کنند.
پس حالا یکبار دیگر به همین گزارش کمیته دستمزد توجه کنید که می‌نویسد: ”جدیدترین محاسبات از وضعیت هزینه‌های خانوار برمبنای بعد خانوار ۳.۴۴ نفر نشان می‌دهد که هزینه ۲۳قلم اصلی خوراکی در ماه به ۶۷۴۸۳۳ تومان و کل هزینه خانوار کارگری نیز به ۲۷۴۴۰۰۰ تومان رسیده است“ این محاسبه نشان می‌دهد که در برآورد این کمیته ۲۴.۵ درصد از هزینه خانوار به خوراک اختصاص یافته است. یعنی عملاً نیم نفر از خانوار 4نفر را از خانواده کارگران کم کرده است. با این حساب که تازه اگر همین را هم خط فقر بگیریم، حقوق فعلی کارگران یک چهارم خط فقر است. حال اگر همین 24ونیم درصد را مبنای سبد غذایی حقوق 712400 تومانی فعلی در نظر بگیریم، و تقسیم بر 3ونیم نفر کنیم مبلغ آن 174538 تومان می‌شود. که برای هر نیم نفر معادل معادل 24934 تومان می‌شود که از تغذیه و کالری نفر دیگر کسر شده است. و اگر این مبلغ را ضربدر عدد13 میلیون بکنیم رقم آن 324میلیارد و 142 میلیون تومان می‌شود. این اگر رقم را به‌علاوه رقم محاسبه شده بالا یعنی 1157682500000 کنید، می‌شود یکهزار و چهارصدو هشتادویک میلیارد وهشتصد و بیست و چهارمیلیون و پانصد هزار تومان (1481824500000)
این عدد یعنی حداقل میزان پولی که از 13 میلیون کارگر با ترفند جدید توسط رژیم آخوندی غارت می‌شود.
حالا اگر بخواهند به نرخ تورم اعلام شده توسط دولت آخوندی یعنی12 درصد به حقوق کارگران اضافه کنند، به حداقل حقوق کارگران یعنی 712420 تومان، 85490 تومان اضافه می‌کنند. این در حالی است که در ترفند جدید 24934 تومان (کسر شده به‌خاطر 1800 کالری) +8۹۰۵۲.۵ تومان (کسر شده به‌خاطر کم کردن عدد خانوار از 4 به 3ونیم نفر) یعنی 11۳۹۸۶.۵هزار تومان از این حقوق حداقلی کسر می‌شود. این عدد کسر شده وقتی در کنار رقم اضافه شده به‌خاطر تورم قرار می‌گیرد مشخص می‌شود که عملاً با این ترفند حقوق کارگران به میزان 28496 تومان در سال 95 به نسبت سال 94 پایین‌تر است.
این وضعیت در حالی است که توفیقی عضو شورای عالی کار می‌گوید: ”کارگران از سال۸۶تا۹۴ حدود ۱۸۷ درصد عقب‌ماندگی مزدی دارند“. (خبرگزاری حکومتی تسنیم 18بهمن 94)
آری این واقعیت وضعیت کارگران محروم میهنمان تحت حاکمیت نظام فاسد آخوندی است، اما آیا این غارت اساسی حقوق کارگران می‌تواند درد بی‌درمان حاکمیت آخوندی برای جبران هزینه‌های ارگانهای سرکوب در نظام آخوندی ونیز هزینه دخالتهای منطقه‌یی رژیم در سوریه و یمن و عراق و لبنان را جبران کند؟ یا شرایط وخیم معیشتی کارگران و سایر اقشار محروم، جامعه را به انفجار محتوم نزدیک می‌کند؟.



با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - اکران ویژه گنداب، وسط انتخابات

اکران ویژه گنداب، وسط انتخابات


اینکه باندهای نظام مقدس ولایی، شبانه روز پاچه همدیگه رو بگیرند، داستان تازه‌یی نیست، اما موقع انتخابات، گاها چیزهایی از این گنداب بیرون میزنه که توی شرایط عادی، اکران عمومی نداره. مثلاً:
مدتیه که دولت گیر داده به برادران قاچاقچی و آستان قدس و بنیادهای خامنه‌ای که:
حالا که درآمد نفتیمون کم شده، شماها دیگه باید مالیات بدید! (به گفته خودشون 60% اقتصاد کشور دست همینهاست که مالیات هم نمی‌دن).
خلاصه ”سرونده “ که: خامنه‌ای و باندش با این‌که بزرگترین تجار مملکت‌اند اما دهشاهی مالیات نمی‌دن!
این شد تک! اما پاتک:
قلم بمزدهای خامنه‌ای هم بلافاصله اومدن و نوک سوزن! “مواد فروشی“ دولتو رو کردند!
چطوری؟
رسالت28 دی همین امسالو نگاه کنید، میگه: دولت ماهانه 60تن مواد مخدر کشف شده داره که فقط یک سوم موادیه که واقعاً توقیف می‌کنه. بعدش هم ”سین جیمو “ شروع کرده که:
پس اون دو سوم دیگه‌اش چی میشه؟
چقدرشو میسوزونین؟
چقدرشو نگهمیدارین؟ هیچکدومش معلوم نیست.
چقدرشو به شرکتهای دارویی میفروشین؟ اینهم معلوم نیست!
دولت چقدر عایدی از اینراه داره؟ باز هم معلوم نیست!
پول حاصله رو توی کدوم ردیف درآمدهای دولت در لایحة بودجه سالانه واردمی‌کنید که هیچ‌کس اونو نمی‌بینه؟! صدا از دیوار درآد از دولت در نمیاد!
و کلی از این سوالها و آخر سر هم، یک ”سفته “ هزار و دویست میلیارد تومنی میذاره توی کاسه روحانی که یالا بیا جواب بده که:
پول اون مواد، خودش معادل فروش 134 میلیون بشکه نفته مرد حسابی! اونوقت تو می‌خوایی از سپاه و فرودگاههای چراغ خاموشش یا درآمدهای عتبات داخله و بنیادهای حضرت آقا مالیات بگیری؟
مگه ما از تو پرسیدیم چقدر و چرا می‌بری؟! که حالا تو از ما ”شیتیل “میخوایی!
انصاف هم خوب چیزیه والله!
زیرنویس... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .
شیتیل تلفظ تهرانی ”شتل و مخفف شتلی“ است. به گفته جمالزاده پولیست که برنده قمار باید به قمارخانه‌دار بدهد.
دراصطلاح عامیانه باجیست که یک دزد به دزد دیگر می‌دهد.

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - جنگ «برائت» و ریشه‌های آن

 جنگ «برائت» و ریشه‌های آن


«رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل می‌دهد به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید! معنای این چیست؟». این بخشی از سخنرانی علی خامنه‌ای در روز 28بهمن 94 است که طی آن، خامنه‌ای، آشکارا به نیروهایش فرمان حمله به باند رقیب را صادر کرد. پس از آن مهره‌ها و رسانه‌های باند ولی‌فقیه، جنجال پر سر و صدا و کر هماهنگی را با ترجیع‌بند «برائت… برائت!» آغاز کردند که در آن از رفسنجانی و روحانی و باند مربوطه می‌خواهند اگر ادعا می‌کنند که وابسته به اجنبی نیستند، از انگلیس و آمریکا که از آنها حمایت می‌کنند، برائت بجویند و حتی هم‌چون پاسدار فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح رژیم، باند رقیب را تهدید کردند که «اگر برائت نکنند، مجرم هستند…».
البته روشن است که دو طرف این جنگ، از هر عاملی و هر بهانه‌یی برای زمین زدن حریف استفاده می‌کنند؛ از رو کردن پرونده دزدی و فساد و خیانت، تا افشای وابستگی به قدرتهای خارجی. گویا باند ولی‌فقیه گمان می‌کنند که مردم ایران حمایت بی‌دریغ آیت‌الله بی‌بی‌سی از خمینی و رژیمش را در تمام این سالها فراموش کرده‌اند! یا از یاد برده‌اند که این آیت‌الله استعماری از هیچ اقدامی در جهت توجیه و کمرنگ کردن جنایتهای خمینی و جانشینانش در حق مردم ایران فروگذار نکرده است؛ از حمایت از جنگ ضدمیهنی تا توجیه اعدام و شکنجه و کشتار بهترین فرزندان مردم ایران و قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی، تا تطهیر ساواک و وزارت اطلاعات و غیره…
اما جالب است که باند رفسنجانی روحانی، نه تنها تا کنون از اجابت دعوت به برائت طفره رفته‌اند؛ بلکه یا به اشکال مختلف از جواب دادن طفره رفته‌اند، یا حتی به دفاع از آن برخاسته‌اند؛ مثلاً محمدرضا عارف سرلیست باند موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی گفت: «از چه‌چیزی اعلام برائت کنیم؛ من 24ساعته باید از بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی کنم؟! بیکارم؟!».
مهاجمتر از او، فائزه رفسنجانی است که به گزارش خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (2اسفند 94) در پاسخ به خبرنگار تسنیم که از او می‌پرسد «با توجه به این‌که رسانه‌های خارجی هم‌چون «بی‌بی‌سی» از اصلاح‌طلبان تمجید می‌کنند و چهره بسیار بدی از این رسانه‌ها در ذهن مردم وجود دارد، تحلیل شما از این حمایتها چیست؟ و چرا اعلام برائتی از سوی اصلاح‌طلبان صورت نمی‌گیرد»، دختر رفسنجانی پاسخ می‌دهد: «من این چیزی که شما می‌گویید را اصلاً ندیده‌ام و اعلام برائت از چه چیزی باید صورت بگیرد؟ این‌که می‌گویید چهره بدی وجود دارد را قبول ندارم».
به نظر می‌رسد که این جماعت نه تنها از حمایت آمریکا و انگلیس و دستگاههای تبلیغاتی آنها بدشان نمی‌آید، بلکه از آن استقبال هم می‌کنند چون می‌دانند ولی‌فقیه و نظام منحوس او آن قدر از نظر مردم ایران منفور است که هر کسی را که این نظام مورد حمله و اتهام قرار بدهد، اعتبار کسب می‌کند. آنها همچنین از هر عاملی که دو قطبی شدن نمایش انتخابات را القا و تقویت کند و آن را پررنگ نماید، استقبال می‌کنند.
اما نکته مهمتر این است که اگر به ریشه‌ها توجه کنیم، اگر‌چه باند خامنه‌ای حمایت بی‌بی‌سی از باند رفسنجانی روحانی را علم کرده‌اند و اگر‌چه نه باند خامنه‌ای ضداجنبی هستند و نه اینها اصلاح‌طلب… اما در عین‌حال دو خط متفاوت را برای حفظ نظام و حفظ منافع باندی خودشان دنبال می‌کنند و در این مورد با هم تعارض جدی دارند، باند رفسنجانی روحانی تنها راه نجات رژیم را به قول خودشان در تعامل با دنیا جستجو می‌کنند که منظور آویختن به دامن غرب و آمریکاست و حل و فصل بحرانهای رژیم را هم تنها با الگوی برجام و زهرخوران هسته‌یی امکانپذیر می‌دانند. در حالی که باند ولی‌فقیه معتقد است این مسیر، مسیر نابودی نظام است و راه نجات را در انقباض هر چه بیشتر، در قبضه بیش از پیش اقتصاد توسط سپاه پاسداران جستجو می‌کند و اسم آن را هم اقتصاد مقاومتی گذاشته است. به این ترتیب، «جنگ برائت» در ریشه به جنگ هژمونی برمی‌گردد و این‌که به‌زعم سردمداران دو باند کدام خط می‌تواند این رژیم را از سرنگونی نجات بدهد؟ واقعیت این است که هیچ کدام.

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - رفسنجانی، طرح تقسیم قدرت در آستانه انتخابات

 رفسنجانی، طرح تقسیم قدرت در آستانه انتخابات


پس از فرمان حمله خامنه‌ای به نیروهایش علیه باند رقیب در روز چهارشنبه که آنها را کاندیداهای مورد نظر انگلیس معرفی نمود و تا مرز خیانت راند، دو راه پیش روی رفسنجانی و روحانی بود؛ سکوت و تمکین یا ادامه جنگ و تهاجم متقابل؛ اظهارات روز جمعه (30بهمن) رفسنجانی در حسینیه جماران نشان داد که او و به تبع او، روحانی راه دوم را برگزیده‌اند.
پیداست که رفسنجانی تشخیص داده است که در شرایط کنونی و پس از حذف فله‌یی کاندیداهایش، اگر هنوز شانسی داشته باشد، تنها در تهاجم متقابل است. البته خامنه‌ای از طریق برخی مهره‌هایش نظیر زاکانی و احمد توکلی و افشای دزدیهای رفسنجانی و دولت روحانی، سعی کرد آنها را به موضع تدافع بکشاند، اما به نظر می‌رسد که باند رفسنجانی روحانی جنگ در این میدان را به صلاح خود ندانسته و وارد آن نشده‌اند و تنها به یک جوابگویی مختصر و محدود، توسط جهانگیری معاون اول روحانی به احمد توکلی اکتفا کردند و تمرکزشان بر بسیج نیروهایشان و این‌که رفسنجانی را نفر اول این نمایش بکنند و آرای مهره‌های شاخص ولی‌فقیه را پایین بکشند و آن‌چنان که در سایتهای خودشان گفته بودند این نمایش انتخاباتی را به رفراندوم بین خامنه‌ای و رفسنجانی تبدیل کنند. این طرح، باند ولی‌فقیه را بسیار نگران و هراسان کرده و به چاره‌جویی در قبال آن واداشته است که پرداختن به آنها خود مجال دیگری می‌طلبد.
حرفهای روز جمعه رفسنجانی در حسینیه جماران بیانگر سطح کنونی تضاد و عمق شکاف موجود است؛ اما قبل از پرداختن به آن، لازم است به صحنه‌یی که رفسنجانی برای بیان سخنانش آراسته بود، توجه کنیم. حضور رفسنجانی در حسینیه جماران، همان محلی که خمینی دجال از آنجاسخنرانی می‌کرد، خود به‌اندازه کافی معنادار بود؛ علاوه بر آن، وی با نشاندن حسن خمینی در کنار خودش و جمع کردن چند تن از چهره‌های معروف و زخم‌خورده نظام، به‌ دور خود، از آخوند محمد خاتمی تا موسوی خویینی‌ها تا موسوی بجنوردی و بقیه… در واقع به یک لشکرکشی علیه خامنه‌ای دست زد که این خود ضرب حرفهایش را بیشتر می‌کند.
حرف اصلی رفسنجانی، در واقع تکرار حرف و موضع همیشگی او بود: این‌که نظام دو بعد دارد، جمهوریت و اسلامیت، رهبری و ولایت‌فقیه جنبه اسلامیت نظام را نمایندگی می‌کند و دولت بعد جمهوریت را و «در این سالها اسلامیت نظام آسیب‌دیده و… جمهوریت نظام مشکل پیدا کرده است». رفسنجانی ضمن تکرار حرف خود مبنی بر تقلب در انتخاباتها و هشدار نسبت به پیامدهای آن، افزود: «متأسفانه در تشخیص صلاحیتها و رأی گرفتن‌ها و رأی خواندنها مشکلاتی پیش آمد که برخی به دولت و هیأت اجرایی باز می‌گردد و برخی هم به هیأت نظارت که اگر خوب انجام شود، جمهوریت نظام حفظ می‌شود».
به این ترتیب رفسنجانی دو بعد اسلامیت و جمهوریت را از هم تفکیک کرد. و این پیام را به ولی‌فقیه ارتجاع داد که جنبه اسلامیت نظام سهم تو و جنبه جمهوریت یعنی رئیس‌جمهور و هیأت دولت، سهم ما! و به این ترتیب یک تقسیم قدرت را پیشنهاد کرد. چیزی که البته هم خود رفسنجانی و هم روحانی پیش از این نیز به بیانهای مختلف گفته بودند، که کار ولی‌فقیه هدایت و رابطه با خداست، امور اجرایی بایستی دست رئیس‌جمهور و دولت باشد. این چیزی نیست که ولی‌فقیه بتواند آن را تحمل کند و حتماً طی روزهای آینده شاهد تهاجم سنگین باند ولی‌فقیه و اوجگیری بیش از پیش جنگ و جدال دو باند خواهیم بود.

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - اشتغال در پسا برجام، سرابی دست نیافتنی!

 اشتغال در پسا برجام، سرابی دست نیافتنی!


به گزارش سایت حکومتی انتخاب، آخوند روحانی روز اول اسفند، در جلسه‌ای تحت عنوان «کارگران و آینده اقتصاد ایران»، در رابطه با نمایش انتخابات رژیم صحبت کرد و در بخشی از حرفهای خود از همه اقشار از جمله جوانان خواست که در هفتم اسفند پای صندوق بروند و کسی را انتخاب کنند که دغدغه رونق اقتصادی و اشتغال جوانان را داشته باشد. او در ادامه با تکرار وعده‌های سرخرمن خودش گفت: «قرار بر این بود تا دولت تلاش کند زمینه اشتغال برای جوانان مهیا و امنیت شغلی برای کارگران تأمین شود... آنچه در برجام انجام گرفت این بود که زمینه برای فعالیت هموار و دیوارهای نابجا برداشته شود. امروز نوبت شماست. یعنی روز کارگران عزیز و کارآفرینان و روزی است که باید همه دست به دست هم دهیم و گام دوم یعنی برجام دو را آغاز کنیم. ... همه باید برای اشتغال جوانانمان فعال شویم و نه تنها کارگر ما امنیت برای کار خود داشته باشد بلکه نسبت به اشتغال فرزندانش هم مطمئن باشد».
آری، باز هم آخوند شیاد روحانی با وعده‌هایی تو خالی بر سر خرمن پوشالی برجام. به این ترتیب آخوند روحانی برای نمایش انتخاباتی که در پیش است، از جوانان گدایی رأی می‌کند و می‌خواهد به این شیوه آنها را فریب بدهد، اما آیا این شیاد در بیش از دو و نیم سال حاکمیتش توانسته پاسخی به بحران بیکاری و اشتغال بدهد و حتی همین برجام که مدعی آن است، قابلیت چنین پاسخی را دارد؟ جواب این سؤال را از خبرگزاری مهر آخوندی دنبال می‌کنیم. این خبرگزاری حکومتی در مقاله‌یی تحت عنوان «پسابرجام گره بیکاری را بازنکرد/اشتغالزایی برای خارجی‌ها رونق گرفت» نوشته: «وقتی ما خریدهای بزرگی از اروپاییها انجام می‌دهیم، یعنی در واقع برای جوانان آنها اشتغال ایجاد کرده‌ایم و جوانان ما هم‌چنان در صف تقاضا برای کار باقی خواهند ماند. اشتغال در پسابرجام هم گم شد. قطعاً فروش بازار ایران به خارجی‌ها مشکل بیکاری آنها را حل خواهد کرد و حتی ممکن است با واردات بی‌رویه، بازار ایران به بهشت کالاهای خارجی هم تبدیل شود و در این میان، با تداوم این روند چیزی عاید بازار بحران‌زده کار ایران و هزاران جوان جویای کار نخواهد شد. ساده‌اندیشی است که فکر کنیم این‌گونه اقدامات می‌تواند برای جوانان ما شغل جدید ایجاد کند». (خبرگزاری حکومتی مهر۳۰/۱۱/۹۴)
واقعیت این است که برجام آخوند روحانی نه تنها مشکلی از بحران بیکاری جوانان حل نکرده و نمی‌کند، بلکه به اعتراف خود کارشناسان رژیم وضعیت کار در ایران را بسا بحرانی‌تر می‌نماید. آخوند روحانی با قراردادهای وطن‌فروشانه‌اش، جیب خودش و امثال خودش را پر کرده و باز هم این جوانان ایران هستند که بیکارتر می‌شوند و البته نتیجه هم چیزی نیست جز هرچه انفجاری‌تر شدن جامعه و بنیان‌براندازتر شدن انفجار در تقدیر.

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

۲ اسفند ۱۳۹۴

#ایران - بیانیه‌ رفسنجانی؛ مقابله‌جویی آشکار با خامنه‌ای

 بیانیه‌ رفسنجانی؛ مقابله‌جویی آشکار با خامنه‌ای


روز اول اسفند بیانیه ‌ هاشمی رفسنجانی برای نمایش انتخابات در پیش، در رسانه‌های مختلف رژیم درج شد.
با نگاهی به این بیانیه، مقابله‌جویی و رویارویی کامل رفسنجانی و باند وی با ولی‌فقیه ارتجاع و باندش به‌نحو کم‌سابقه‌یی برجسته می‌شود. این بیانیه نشانگر شیب تند جنگ و جدال در رأس نظام، بر سر هژمونی است که البته در این شیب، خامنه‌ای و رفسنجانی و تمامیت رژیم ولایت‌فقیه، سرنوشت مشترکی دارند.
رفسنجانی در این به‌اصطلاح بیانیه یک کلمه به خامنه‌ای اشاره ندارد بلکه سعی کرده است خود را با امام دجالان، خمینی پیوند زده و ادامه دهنده واقعی راه او نشان دهد. وی در این رابطه می‌گوید: «شاید برای شما مردم بزرگوار، تکراری باشد که اندیشه‌های اعتدالی براساس... تعالیم درسی، دینی و سیاسی امام راحل در وجودم ایجاد و بعدها در 17سال مبارزه و 37سال مسئولیتهای متعدد تقویت شد»
وی سپس با بیان دیگری به هماوردی خود وباندش با ولی‌فقیه ارتجاع فراخوان داده است. هاشمی می‌نویسد: «یک بار دیگر ـ و شاید برای آخرین بار ـ خود را در معرض آرای شما مردم بزرگوار می‌گذارم تا هم وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خود را در ترازوی اندیشه‌های عام بسنجم... اگر رأی لازم و قانونی را برای ورود به مجلس خبرگان رهبری به دست آوردم، بر اساس تکالیفی که قانون اساسی به صراحت از نمایندگان این مجلس خواسته، انجام وظیفه نمایم».
روشن است که طی چند ماهه اخیر یکی از جنگ وجدالهای خامنه‌ای وباندش با رفسنجانی بر سر رهبری شورایی و غیرشورایی و این‌که «می‌خواهند پروبال ولایت را بچینند» می‌باشد و تأکید رفسنجانی بر انجام وظیفه در بیانیه‌اش، روی همین شکاف و زخم دست می‌گذارد.
رفسنجانی همچنین در یک فقره دیگر از این جنگ و جدال تیغ افراطی‌گری را علیه باند خامنه‌ای بلند می‌کند همان مساله‌ای که خامنه‌ای طی چند ماه اخیر بارها روی آن دست گذاشته و گفته است که می‌خواهند با مارک افراطی‌گری، جوانان بسیجی و.. را از دور خارج کنند و یا نماینده‌اش آخوند صدیقی در نمایش جمعه 29بهمن تهران گفت «اینها می‌خواهند متدینین را به‌عنوان عناصری تندرو معرفی کنند». رفسنجانی در این رابطه می‌نویسد: «بی‌شک انتخابات هفتم اسفند، ... برای جلوگیری از نهادینه شدن تندروی‌های سیاسی و افراط‌کاریهای دینی در جامعه است... .. تندروی‌ها، اعمال سلیقه‌های شخصی، تفسیر به رأی‌ها و افراطی‌گریها، مربوط به یک عده‌ی محدود است»
رفسنجانی سپس با این بیان که «کاش فرصت حضور همه‌ی صاحبان اندیشه و سلایق در هر دو انتخابات اسفند ماه، به‌طور کامل فراهم می‌شد» ضمن اعتراضش به تصفیه‌های فله‌ای، به بی‌اعتباری این نمایش صحه می‌گذارد و آن را بر سر ولی‌فقیه ارتجاع می‌کوبد.
واقعیت این است که این بیانیه تماماً مقابله‌جویی و جبهه‌بندی آشکار با ولی‌فقیه نظام و باند وی در مرحله پسا زهرخوران است و بیش از پیش شدت جنگ قدرت و شکاف در بالاترین مدار نظام آخوندی را نشان می‌دهد.

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

#ایران - اعتراف آشکار خامنه‌ای به نامشروع بودن رژیم ولایت‌فقیه

 اعتراف آشکار خامنه‌ای به نامشروع بودن رژیم ولایت‌فقیه


روز چهارشنبه 28بهمن، خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع در جمعی با عنوان مردم تبریز به صحنه آمد و به بی‌اعتباری و نامشروع بودن نظام ولایت گواهی داد.
خامنه‌ای در مقدمه سخنرانیش مشخص می‌کند که حرف جدیدی یا حداقل مسأله مهمی را می‌خواهد مطرح کند که طرف حساب وی مشخصاً به بیان خود وی جوانان و مردم هستند و نه سران نظام. او گفت: «مسأله‌ی انتخابات در پیش است؛ من چیزهایی را که می‌بینم، چیزهایی را که احساس می‌کنم، باید با ملّت عزیزمان در میان بگذارم»..
وی سپس ادامه داد: «یکی از کارهایی که آنها امروز به‌جد دنبال می‌کنند این است که شورای نگهبان را تخریب کنند؛ ببینید برادران و خواهران عزیز! تخریب شورای نگهبان معنا دارد. ... . معنای این کار چیست؟ جوانهای عزیز ما به این درست توجّه کنند؛ وقتی تصمیم‌های شورای نگهبان زیر سؤال رفت و ادّعا شد که اینها غیرقانونی است، معنایش چیست؟ معنایش این است که انتخاباتی که پیش رو است، غیرقانونی است؛ وقتی انتخابات غیرقانونی شد، برخلاف قانون شد، نتیجه‌اش چیست؟ نتیجه‌اش این است مجلسی که بر اساس این انتخابات تشکیل خواهد شد، غیرقانونی است؛ معنای غیرقانونی بودن مجلس این است که در طول چهار سال هر قانونی که در این مجلس بگذرد، اعتبار ندارد و بی‌اعتبار است؛ یعنی کشور را چهار سال در خلأ مجلس و خلأ قانون نگه‌داشتن؛ معنای تخریب شورای نگهبان این است و دشمن این را می‌خواهد».
به‌عبارت ساده‌تر حرف خامنه‌ای این است که با زیر علامت سؤال بردن شورای نگهبان ارتجاع، کل نظام فاقد مشروعیت و اعتبار است زیرا تمام ارگانهای مقننه نظام زیر علامت سوالند و طبعاً قوه مجریه نیز که تأیید مجلس را باید داشته باشد همین‌طور و.. البته خامنه‌ای به مجلس خبرگان که خودش دست پخت آن است اشاره نکرد و آخوند صدیقی نماینده وی در نمایش جمعه روز29بهمن این وظیفه را انجام داد و گفت ”برخی با تخریب شورای نگهبان می‌خواهند پروبال ولایت را بچینند ”
خامنه‌ای به‌دنبال این حرفها ادامه داد که «من کسی ر ا به خیانت متّهم نمی‌کنم؛ ملتفت نیستند؛ توجّه ندارند؛ امّا واقع قضیّه این است. تخریب شورای نگهبان، تخریب شورای نگهبان نیست، تخریب انتخابات است، تخریب مجلس است. تخریب 4سال قانون‌گذاری در مجلس است؛ دنبال این هستند. ببینید، نقشه را چه زیرکانه می‌کشند. این را من باید به افکار عمومی بگویم؛ افکار عمومی باید بدانند» (تلویزیون رژیم – 28بهمن 94)
اشاره‌ها، روشنتر از آن است که کسی متوجه نشود که منظور خامنه‌ای، رفسنجانی و باند اوست.
بنابراین مطالبی که ولی‌فقیه ارتجاع سخنانش را به آن مستند می‌کند، حرفهای یک رسانه و شخصیت و حتی مهره‌های بالای نظام نیست بلکه اشاره به حرفهای رفسنجانی به‌عنوان عمود نظام آخوندی است که حتی خامنه‌ای ولایت‌فقیهی‌اش را مدیون وی است. بعبارت دیگر کسی این حرفها را زده است که در نظام از ابتدا در بالاترین مناصب تصمیم‌گیری نظام حضور داشته، کسی که حتی خامنه‌ای توان این را ندارد که او را کنار بزند و محبور است با فرمان خودش در رأس مجمع تشخیص نظام که ورای هر سه قوه عمل می‌کند، بگذارد.
آری، واقعیت این است که این سخنان خامنه‌ای به‌نحوی بی‌سابقه و به صراحت اعتراف به نامشروع بودن نظام آخوندی از پایه و اساس دارد.

با ما در کانال دانشگاه سنگر آزادی همراه شوید

در گذر تاریخ ... #ایران - ۳اسفند ۱۲۹۹ - 22 فوریه: کودتای رضاخان

در گذر تاریخ ...
 ۳اسفند ۱۲۹۹ - 22 فوریه: کودتای رضاخان


روز سوم اسفند 1299،کودتای استعماری رضاخان به‌وقوع پیوست.
در سالهای آخر دوران قاجاریه و در پی اوجگیری اغتشاشات و قیامهای داخلی و ضعف حکومت مرکزی، استعمار انگلیس که منافع خود را در تمرکز قدرت در دست حکومت مرکزی می‌دید، بابه‌کارگرفتن مهره دست‌نشانده‌یی به‌نام رضاخان، به انجام یک کودتای استعماری اقدام نمود.
 نیمه‌شب سوم اسفند 1299، رضاخان میرپنج، با نیرو و تجهیزات ناچیز خود و با بندوبستهای پشت‌پرده وارد تهران شد و از همان ابتدا با دستگیری مخالفان و آزادیخواهان و برقراری حکومت نظامی، مقدّمات سلطنت و دیکتاتوری وابسته خود در ایران را فراهم نمود. او سپس به دنبال تحمیل خود به‌عنوان سردارسپه و رئیس‌الوزرا، در نهم آبان 1304، احمدشاه قاجار را به کمک مجلسی که اکثر عناصرش از مزدوران اجنبی بودند از سلطنت خلع نمود و در بیست‌وچهارم آذرماه همان‌سال، سلطنت خود را آغاز کرد.
رضاخان در آغاز جنگ جهانی دوم، در جریان تغییرات اوضاع سیاسی جهانی، توسط اربابانش از سلطنت، خلع؛ و از ایران تبعید گردید تا سرانجام در جزیره موریس در گذشت.