۱۰ تیر ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۱ تیر ۱۳۷۳ -۲ ژوئیه۱۹۹۴ اسقف میکائیلیان به شهادت رسید

در گذر تاریخ ...
۱۱ تیر ۱۳۷۳ -۲ ژوئیه۱۹۹۴
اسقف میکائیلیان به شهادت رسید


روز ۱۱ تیر سال ۱۳۷۳ روزنامه‌های حکومتی خبر از کشف جسد اسقف تاتائوس میکائیلیان رئیس شورای کشیشان پروتستان ایران دادند. این ترور ناجوانمردانه که توسط آدمکشان وزارت اطلاعات رژیم آخوندی انجام گرفته بود به‌دنبال ربودن اسقف میکائیلیان در روز ۸ تیر در تهران صورت گرفت.
اسقف میکائیلیان ۶۲ ساله و جانشین کشیش هوسپیان‌مهر، رئیس پیشین شورای کشیشان پروتستان ایران، شده بود که سال قبل از آن توسط پاسداران خمینی به‌قتل رسیده بود.
رژیم آخوندی با یک صحنه‌سازی مبتذل سعی کرد این جنایت فجیع را به‌گردن مجاهدین بیندازد.
روز ۱۳ آذر سال ۱۳۷۷ اکبر گنجی طی مقاله‌یی در روزنامه‌‌‌‌‌‌‌ آریا اعلام کرد:
وزارت اطلاعات، کشیشان مسیحی را که نظام سیاسی ما را قبول نداشتند، به‌قتل رساند و به‌”گردن مجاهدین” انداخت. استدلال وزارت اطلاعات این بود که این کار، ”ما را از روحانیون مسیحی خلاص و در ضمن سازمان مجاهدین را بی‌آبروترمی‌کرد”.



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۹ تیر ۱۳۹۵

‫#‏ایران‬ - فراخوان زندانی سیاسی شاهین ذوقی تبار به حمایت و دعوت هموطنان از گردهمایی بزرگ ایرانیان در پاریس

فراخوان زندانی سیاسی شاهین ذوقی تبار به حمایت و دعوت هموطنان از گردهمایی بزرگ ایرانیان در پاریس


”سلام کهکشان ”
طلوعی دیگر در راه است که در آن همه ایرانیان و هموطنان عزیزی که در خارج از ایران هستند می‌توانند با حضور هرچه پرشورتر در گردهمایی بزرگ مقاومت هم‌چون سالهای قبل برای نه گفتن به تمام سیاستهای ضد‌مردمی رژیم آخوندی و محکومیت استمرار نقض حقوق‌بشر در ایران و دخالتهای رژیم آخوندی در کشورهای منطقه و همچنین نه گفتن به تمام مماشات‌گران غربی به ستاره‌های پرفروغی در کهکشان ایرانیان تبدیل شوند و یک صدا علیه انسان ستیزی آخوندهای حاکم بر ایران فریاد بزنند.
هموطنان و ایرانیان عزیز و آزاده خارج از ایران، می‌دانم که قطعاً شما هم برای حضور در این گردهمایی سالانه ایرانیان احساس وظیفه می‌کنید زیرا شما با حضورتان می‌توانید صدای زندانیان بیگناه و صدای کسانی که در زندانهای رژیم آخوندی منتظر حکم اعدام هستند باشید، شما می‌توانید صدای کودکان کار و بی‌سرپرست باشید، شما می‌توانید فریاد جوانان بیکار و کارگران و صدای دختران و مادرانی که مورد ظلم آخوندها هستند باشید. شما می‌توانید صدای پدرانی که هر روز هزار بار شرمنده زن و بچه خود هستند باشید، شما می‌توانید صدای مردم بی‌سرپناه و کارتون خواب باشید و شما حتی می‌توانید صدای آوارگان و کودکان سوری باشید.
هموطنان و ایرانیان آزاده، من و دیگر زندانیان سیاسی و تمام ملت ایران که توان حضور در این گردهمایی را نداریم، از شما بابت حضورتان که قطعاً هم‌چون سال‌های قبل چشمگیر خواهد بود و مشتی محکم بر دهان ولایت‌فقیه است حمایت می‌کنیم و از دور دست شما را به گرمی می‌فشاریم.
شاهین ذوقی تبار
زندان گوهردشت کرج



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - پیام همبستگی زندانی سیاسی علی معزی با گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس

پیام همبستگی زندانی سیاسی علی معزی با گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس


بی شک ملت ما حق زندگی آزاد را دارد، چرا که طی سالیان طلایه دارانش در اشرف، در زندانها و کف خیابانها قربانیها داده اند. این گردهمایی با این جمعیت کثیر که ترکیبی از میهمانان جهانی، هم میهنان، حامیان، اشرف نشانان، خانواده های زندانیان سیاسی، خانواده های اشرفیان وآزادیخواهان از بند رسته را تشکیل میدهد، ندای همبستگی و ایستادگی و ندای مظلومیت غیر قابل انکار مردم سرکوب شده ایران است. امکانات میایند و میروند، اما این حمایت های ارزشمند و تثبیت گر شماست که میماند و راه میگشاید. درود بر شما نگهبانان شرف و آزادگی که حضورتان گواه و بینه ای بر مطالبات برحق بی کم و کاست ملت ایران است. حضور شما نوید پیروزی و حجت رسایی است در برابر چشمها و گوشهایی است که نمیخواهند ببینند و بشنوند. بر پایه همین حضور است که اعلام میکنیم: یک، دو، سه، صد، هزار اشرف می سازیم
بند هشت اوین علی معزی



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - دلنوشته صالح کهندل از زندان گوهردشت

 دلنوشته صالح کهندل از زندان گوهردشت


روزی فردی وارد کافه حاجی عزت شد و درخواست غذای مجانی کرد که برای او آبگوشتی آوردند و طرف در حین خوردن آن چشمش به تکه پارچه ای در داخل غذا افتاد و گفت: این دیگه چیه حاجی عزت؟؟! حاجی عزت آن تکه را از داخل غذا درآورد و با خونسردی کامل گفت: عزیزم تکه گونی است. مرد با تعجب گفت: تکه گونی داخل آبگوشت؟! حاجی عزت گفت: نکند انتظار داشتی هم آبگوشت مفتی بخوری و هم از داخل آن قالیچه سلیمان در بیاید؟
چند مدتی است که رسانه های رژیم شب و روز صحبت از حقوق سرسام آور چند ده میلیونی و بعضا چند صد میلیونی میکنند و ناله سر میدهند که چرا و چگونه مقامات در دولت به اصطلاح تدبیر و امید به خود اجازه میدهند اینگونه به راحتی کامل از بیت المال دزدی های علنی بکنند. حال باید گفت: حکومتی که در تمام طول عمر خود تا توانسته انسانهای فداکار و دلسوز وطن را قلع و قمع کرده، یا مجبور به ترک وطن، یا آنها را به زندان انداخته و دولت سراب آن باشیادی حقه بازی خود را به مردم تحمیل کرده انتظار دارد مدیران پاک دست و عابد و زاهد داشته باشد. نکند روحانی انتظار داشت به جای کفتاران و شغالها که به گرد او حلقه زدند و در رویای غارت و چپاول بیشتر مردم ایران هستند، کبوتران صلح و آزادی به دور ایشان حلقه بزنند، باید گفت: آقای روحانی از قدیم گفتند: از کوزه همان تراود که در اوست.
صالح کهندل زندان گوهردشت(رجایی شهر کرج)



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۸ تیر ۱۳۹۵

#ایران - دعوت ارژنگ داوودی از کلیه هموطنان خارج کشور جهت شرکت در گردهمایی سالانه مقاومت در پاریس

دعوت ارژنگ داوودی از کلیه هموطنان خارج کشور جهت شرکت در گردهمایی سالانه مقاومت در پاریس


در این سرزمین بی پرنده و بهار
که سراسر زندانی بی کرانه ای است
با طلوع سپیده دم  فردا
دست های آزادی از وفور زندگی سرشار می شود
با اهدای صمیمانه ترین درودها به روان پاک جان نثاران فقید راه آزادی بشر
به استحضار همگان می رسانم که رژیم جعلی سر آمده از انقلاب ۵۷ نه تنها آزادی ، دمکراسی ، صلح ، حقوق و عدالت را برای ما ایرانیان به ارمغان نیاورد و نه تنها میلیونها تن از هموطنان و اندیشمندان ما را در سراسر گیتی پراکنده کرد بلکه خود نیز به ورطه روزمرگی در افتاد و دیری نپایید که به یک رژیم بی بند و بار و فاقد مشروعیت داخلی و بین المللی تبدیل شد. این نظام فاسد که اصولا انسانیت را ارج نمی نهد . در ۳۷ سال گذشته با زور سرنیزه به کمک انواع مزدوران وحشت و دهشت اعم از اطلاعاتی ،امنیتی ، حفاظتی و حراستی که دست پروده دو ارگان مخوف سپاه و بسیج هستند تمامی دگر اندیشان سیاسی و روشنفکران اجتماعی برخواسته از اقشار و اصناف گوناگون کشو را چنان بی مهابا سرکوب نموده که دیگر تنها راه چاره برای  رهایی از شر ستمکاران زالو صفت حاکم فقط و فقط مبارزه سازمان یافته و تلاش همه جانبه برای تغییر کلیت رژیم قرون وسطایی فقیه و به ثمر رساندن انقلاب سوم یعنی انقلاب دمکراتیک ایرانیان است که لازمه آن نیز همکاری صمیمانه در میان بخشهای ریز و درشت اپوزسیون جمهوری خواه در داخل و خارج کشور است.آزادیخواهان ایران و جهان،همه به خوبی میدانیم که هدف هر انسان فرهیخته ای  بایستی علاوه بر به حساب آوردن دیگران احترام گذاری شایسته به تنوع دیدگاه ها و فرهنگ های مختلف اجتماعی همراه با عاشقان استوار ... باشد برای آنچه که می تواند در زندگی میلیونها مردم ستمدیده تفاوت ایجاد کند در حق واقع ما به خاطر تلاش مسرانه برای تحقق همین آرمانها است که در سیاه چال های استبداد گرفتار مانده ایم  .اینک نیزاز  درون سلولهای تنگ و تاریک رژیم فاسد فقیه دستان امیدوار خود را بسوی تمامی آزادیخواهانی دراز می کنیم که برای نجات ایران و  ایرانی می کوشند و به سهم خود از همه آنان دعوت به عمل می آورم تا در گردهمایی ۱۹ تیر ۱۳۹۵ ( نهم ژوئیه ۲۰۱۶ ) در پاریس حضور به هم برسانند . پیشا پیش ضمن تقدیر از زحمات بی شائبه برگزارکنندگان این گردهمایی مقدم یکایک شرکت کنندگان را گرامی داشته و از تمام کسانی که از راه دور یا نزدیک دل در گروتاثیر گذاری هر چه گسترده تر اینگونه آکسیونهای الهام بخش دارند صمیمانه سپاسگزاری می نماییم .
زنده باد ایرانی ،
پاینده باد ایران،
پیروز باد مبارزات حق طلبانه ایرانیان،
ارژنگ داودی
زندان رجایی شهر
تیر ماه ۱۳۹۵


آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۶ تیر ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۷ تیر۱۲۸۷ - ۲۸ژوئن ۱۹۰۸ قیام قهرمانانه مردم تبریز به‌رهبری ستارخان

 در گذر تاریخ ...
۷ تیر۱۲۸۷ - ۲۸ژوئن ۱۹۰۸
قیام قهرمانانه مردم تبریز به‌رهبری ستارخان


روز ۷ تیر سال ۱۲۸۷ بلافاصله پس از این‌که خبر کودتای محمدعلی‌شاه و شکست انقلاب مشروطه در تهران به‌شهرستانها رسید، طرفداران استبداد در تمام شهرها بر سر مجاهدان و مشروطه‌طلبان ریخته و آنان را دستگیر و یا انجمن‌هایشان را تعطیل کردند. اما در تبریز که از مدتها قبل، ستارخان و سایر انقلابیون، خطر را حس کرده و به‌تشکل و بسیج مردم پرداخته و به‌آموزش نظامی دسته‌های مسلح مردمی اقدام کرده بودند، تسلیم نشدند.
وجود جنگ‌آوران مسلح و آموزش‌دیده و نیز فرماندهی و رهبری ستارخان و پایمردی مجاهدانی چون باقرخان، علی‌مسیو، حاج‌علی دوافروش، حاج مهدی‌آقا و دیگران، مانع از خاموشی چراغ آزادی در تبریز گردید و از آنجا نیز به‌سراسر ایران گسترش یافت.


آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۵تیر ۱۳۶۹ - ۲۶ژوئن۱۹۹۰ مرتضی نی‌داوود،استاد برجسته موسیقی ایرانی درگذشت

در گذر تاریخ ...
۵تیر ۱۳۶۹ - ۲۶ژوئن۱۹۹۰
مرتضی نی‌داوود،استاد برجسته موسیقی ایرانی درگذشت


روز ۵ تیرماه ۱۳۶۹ استاد مرتضی نی‌داوود ، از چهره‌های برجسته موسیقی ایرانی و متخصص سه‌تار, در آمریکا درگذشت. مرتضی نی‌داوود در سال ۱۲۸۰ به ‌دنیا آمد و توسط پدربزرگ و پدرش به ‌موسیقی راه یافت. مرتضی نی‌داوود شاگردان بسیاری را تربیت کرد و خود از بهترین شاگران درویش‌خان بود. بسیاری از آهنگهای تصنفیهای قمرالملوک وزیری را نی‌داوود ساخته است. ازجمله آهنگ تصنیف معروف ”مرغ سحر” در دستگاه ماهور از ساخته‌های اوست. از کارهای او مجموعا ۲۰۰قطعه موسیقی جمع‌آوری شده است.



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۴تیر ۱۳۵۹ - ۲۵ژوئن۱۹۸۰ خمینی دجال، نخستین سخنرانی رسمیش برای قلع ‌و قمع مجاهدین خلق را انجام داد

در گذر تاریخ ...
۴تیر ۱۳۵۹ - ۲۵ژوئن۱۹۸۰
خمینی دجال، نخستین سخنرانی رسمیش برای قلع ‌و قمع مجاهدین خلق را انجام داد


روز چهارم تیر سال ۱۳۵۹ خمینی دجال که به‌ شدت از گستردگی اجتماعی مجاهدین خلق ایران و بی‌تأثیر بودن چماقداری ایادیش علیه آنان گزیده بود، با خشمی حیوانی, علیه مجاهدین موضعگیری نمود و تصریح کرد که دشمن اصلی او و رژیمش نه هیچ قدرت و نیروی خارجی، بلکه مجاهدین هستند. سازمان مجاهدین خلق ایران برای جلوگیری از هرگونه درگیری بلافاصله اقدام به ‌بستن کلیه ستادها و دفاتر خود در تهران و شهرستانها نمود. به ‌این ترتیب مجاهدین توطئه‌‌‌‌‌‌‌ خمینی که می‌خواست با سخنانش مجوز سرکوبی تمام‌عیار مجاهدین را به ‌چماقداران و پاسداران وحشی خود بدهد، خنثی نمودند و با فداکاری خود قطرات باقیمانده از فضای فعالیت سیاسی بعد از انقلاب ضدسلطنتی را در آن مقطع حفظ نمودند.



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۳تیر ۱۲۸۷ - ۲۴ژوئن۱۹۰۸ میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل به شهادت رسید

 در گذر تاریخ ...
۳تیر ۱۲۸۷ - ۲۴ژوئن۱۹۰۸
میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل به شهادت رسید


روز سوم تیر سال ۱۲۸۷ دو تن از سرداران آزادی ایران، یعنی میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین به‌همراه گروه دیگری از آزادیخواهان اعدام شدند.
دستگیری این ۲ فرزند آزادیخواه وطن، روز قبل از آن و بلافاصله پس از توپ‌باران مجلس انجام گرفت. آنها را به‌زنجیر کرده و به ‌باغشاه بردند و صبح روز چهارشنبه سوم تیرماه ۱۲۸۷ بدون هیچ محاکمه‌ای به‌شهادت رساندند.
میرزا جهانگیرخان شیرازی، روزنامه‌نویس میهن‌پرستی بود که با نوشتن مقاله‌های آگاهی‌بخش در روزنامه صوراسرافیل، درباریان فاسد و خیانتکار را افشا می‌کرد و نقش مهمی در روشن کردن اذهان عمومی مردم نسبت به ‌بند و بستهای پشت پرده ارتجاع داشت.



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۳تیر ۱۲۸۷ - ۲۴ژوئن۱۹۰۸ ملک‌المتکلمین به شهادت رسید

در گذر تاریخ ...
۳تیر ۱۲۸۷ - ۲۴ژوئن۱۹۰۸
ملک‌المتکلمین به شهادت رسید


یکی از قهرمانان نامدار که پس از واقعه به‌توپ بستن مجلس و شروع استبداد صغیر در روز سوم تیر سال ۱۲۸۷ به‌شهادت رسید، ملک‌المتکلمین است. وی خطیب فداکار و آزاده‌ای بود که در انقلاب مشروطه با سخنرانیهای خود شور ضداستبدادی را در مردم برمی‌انگیخت. ملک‌المتکلمین با اندیشه‌ای نو از آزادی و عدالت و از فساد روحانیون و زورگویی حکام سخن می‌گفت و به ‌آخوندهای مرتجع متحجر و عمال حکومت سخت می‌تاخت تا جایی‌ که بارها از طرف به‌اصطلاح مجتهدان زمان حکم به ‌فساد عقیده وی داده شد. وقتی ملک‌المتکلمین را برای اعدام بردند، وی با آواز بلند و دلکش خود این شعر را می‌خواند:
ما بارگه دادیم این رفت ستم بر ما
بر قصر ستمکاران تا خود چه رسد خذلان
پس از به شهادت رساندن ملک‌المتکلمین، پیکرش را مانند سایر کشته‌شدگان باغشاه در نقطه نامعلومی دفن کردند.



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۲تیر ۱۲۸۷ - ۲۳ژوئن۱۹۰۸ به‌توپ بستن مجلس شورا به دستور محمدعلی‌ شاه

 در گذر تاریخ ...
۲تیر ۱۲۸۷ - ۲۳ژوئن۱۹۰۸
به‌توپ بستن مجلس شورا به دستور محمدعلی‌ شاه


روز دوم تیر سال ۱۲۸۷ به‌دستور محمدعلی شاه قاجار اولین مجلس شورای ملی پس از انقلاب مشروطیت به ‌توپ بسته شد.محمدعلی ‌شاه با حمایت مرتجعانی هم‌چون شیخ فضل‌الله نوری با به‌راه انداختن مشروعه‌خواهی در برابر مشروطه‌طلبی و با صدور فتواهای ارتجاعی علیه مشروطیت و با سوء‌استفاده از نام اسلام به ‌قلع و قمع مشروطه‌طلبان و آزادیخواهان پرداخت. در آن روز نیروهای قزاق به ‌فرماندهی لیاخوف روسی مجلس شورای ملی را به ‌محاصره خود درآوردند و ‌‌آن ‌را ‌به‌توپ بستند و بسیاری از مجاهدین و آزادیخواهان در دفاع از مجلس جان باختند. عده‌ای از سران جنبش نیز اسیر شدند. بلافاصله بعد از توپ‌باران مجلس، همه ‌‌‌‌‌‌‌نشانه‌های مشروطه از میان برداشته شد. روزنامه‌ها و انجمن‌ها به‌کلی تعطیل و دستگیری آزادیخواهان آغاز گردید قبل از این, محمدعلیشاه از مجلس خواهان تحویلدهی 8 تن از مخالفان خود بود که در رأس همه میرزا جهانگیرخان شیرازی مدیر روزنامه صوراسرافیل و ملک المتکلمین خطیب آزاده قرار داشتند.



آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱ تیر ۱۲۹۲ - ۲۲ژوئن۱۹۱۳ نیروی پلیس در ایران تأسیس شد

در گذر تاریخ ...
۱ تیر ۱۲۹۲ - ۲۲ژوئن۱۹۱۳
نیروی پلیس در ایران تأسیس شد


روز اول تیر سال ۱۲۹۲ سرهنگ وستداهل، تشکیلات جدید پلیس ایران را اعلام نمود.
سرهنگ وستداهل، یک افسر سوئدی بود که در زمان احمدشاه قاجار به‌دعوت دولت ایران به ‌تهران آمد و نظمیه‌‌‌‌‌‌‌ ایران را بر‌اساس سازماندهی پلیس سوئد سازمان داد.
تا قبل از آن، نظمیه در ایران به‌صورت قشونهای قزاق یا محتسب بودند. این نیرو با یک‌هزار نفر تأسیس شد و در خدمت دولت حاکم درآمد.

سرهنگ وستداهل، افسر سوئدی

آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۳ تیر ۱۳۹۵

#ایران - اذان با صداي هنرمند سرشناس، عضو شوراي ملي مقاومت ايران خانم مرضيه

 اذان با صداي هنرمند سرشناس، عضو شوراي ملي مقاومت ايران خانم مرضيه 
اولين زن هنرمند كه براي اولين بار اذان خوانده است




آری،
میهنی می سازیم
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۲۶ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۲۶خرداد ۲۴۷ - ۱۶ژوئن ۸۶۸ یعقوب لیث صفاری، کرمان را آزاد ساخت

در گذر تاریخ ...
۲۶خرداد ۲۴۷ - ۱۶ژوئن ۸۶۸
یعقوب لیث صفاری، کرمان را آزاد ساخت


بر‌اساس برخی اسناد تاریخی، یعقوب‌لیث صفاری از سرداران میهن‌پرست ایرانی در روز ۱۶ژوئن سال ۸۶۸ میلادی مطابق با سال ۲۵۵هجری قمری، کرمان را فتح کرد.
درجریان استبداد وحشیانه‌‌‌‌‌‌‌ حکومتهای اموی و عباسی، که کشورهای مسلمان را تحت نام اسلام و امپراتوری اسلامی، غارت و سرکوب می‌کردند، در اغلب ممالک اسلامی، میهن‌پرستان سر به‌شورش برداشتند و خواستار استقلال از آن امپراتوریهای ستمگر شدند.
در ایران نیز، پس از ابومسلم خراسانی و طاهر ذوالیمینین که خواستار استقلال ایران بودند، یعقوب لیث، سربرافراشت و با جنگهای پی در‌پی موفق به ‌آزادسازی بخشهای وسیعی از ایران از چنگال امپراتوری عباسی شد.
یعقوب‌لیث در آخرین جنگ خود با معتمد، خلیفه عباسی که در استان واسط عراق روی داد شکست خورد اما دست از جنگ برنداشت و به ‌گردآوری نیرو پرداخت تا بار دیگر برای رهایی ایران بجنگد.
معتمد خلیفه بغداد وقتی قصد داشت این سردار ایرانی را با سیم و زر و ارسال هدایا بخرد و به ‌وطن‌فروشی وادارد، از یعقوب‌لیث چنین پاسخ گرفت که‌:
رابطه من و تو شمشیر است و من را همین نان و پیاز کافی است.


با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۲۱ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - ترانه "خفه" با صدای روزبه

ترانه "خفه" با صدای روزبه





جای مهری که رو پیشونیته ناخلف واسه سلاح خلق میشه نقطه هدف ...
خاک ما هم عرصه درنده خویی تو نیست ...


#ایران - در گذر تاریخ ... 22خرداد 1359 – 12ژوئن میتینگ بزرگ مجاهدین در امجدیه‌‌‌‌‌‌‌ تهران

در گذر تاریخ ...
22خرداد 1359 – 12ژوئن
میتینگ بزرگ مجاهدین در امجدیه‌‌‌‌‌‌‌ تهران


روز بیست و دوم خرداد سال 1359، سازمان مجاهدین خلق ایران میتینگ بزرگی را در استودیوم امجدیه‌‌‌‌‌‌‌ تهران برپا کرد که بیش از 150هزار تن از مردم تهران در آن شرکت کردند. در آن روز امجدیه شاهد یکی از معروفترین و پرهیجان‌ترین ‌میتینگهای مجاهدین بود که از ابتدا تا انتها در محاصره چماقداران و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور برگزار شد. آن روز مسعود رجوی در سخنرانی خود تحت عنوان ”چه باید کرد؟“، خمینی و رژیمش را به ‌چالش کشید و شانزده ماه پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی، آنها را در برابر این سؤال قرار داد که ”دیگر حالا چرا؟ در نظام جمهوری اسلامی چرا؟ و چه باید بکنیم؟“، آقای رجوی با طرح این سؤالات، به‌شدت به‌ سیاست گسترش اختناق توسط باندهای سیاه چماقدار وابسته به‌ خمینی اعتراض کرد و گفت: «بعضی از آقایان راه می‌افتند گوشه و کنار کشور تا زمینه چماقداری را آماده کنند، به ‌ما می‌گویند حرف نزنید تا چماق نخورید، می‌گویند که میلیشیای مجاهدین دروغپرداز است. ولی ما می‌گوییم هر‌ چه می‌خواهید چماق بزنید، گاز اشک‌آور و گلوله بزنید، سر مویی از حقوق قانونیمان کوتاه نمی‌آییم». آقای رجوی در مورد آزادیها گفت: «‌‌هر کس که بخواهد آزادیهای انسانی، انقلابی و اسلامی را محدود کند، نه اسلام را شناخته، نه انسان را و نه انقلاب را. آزادی، ضرورت دوام انسان در مقام انسانی است». ‌چماقداران خمینی در این مراسم به ‌شرکت‌کنندگان حمله کردند و دهها نفر را مجروح کردند. میلیشیای مجاهد خلق مصطفی ذاکری بر اثر شلیک گلوله پاسداران خمینی به‌شهادت رسید.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۲۱خرداد – ۱۰ژوئن ۲۵۰ کتابخانه بزرگ گندی شاپور در خوزستان تأسیس شد

در گذر تاریخ ...
۲۱خرداد – ۱۰ژوئن ۲۵۰
کتابخانه بزرگ گندی شاپور در خوزستان تأسیس شد


بر ‌اساس برخی اسناد تاریخی، روز یازدهم ژوئن سال ۲۵۰ میلادی، کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌ گُندی‌شاپور یا جندی‌شاپور در خوزستان تأسیس شد. این کتابخانه مشهور توسط شاپور اول، فرزند اردشیر بابکان سرسلسله‌‌‌‌‌‌‌ دولتهای ساسانی، ساخته شد.
شاپور بنای این کتابخانه را با استفاده از اسیران رومی برپا کرد.
گندی‌شاپور به‌تدریج به‌صورت یک مرکز مهم علمی در دوران قبل از اسلام تبدیل شد و دانشمندان مختلف ایرانی، هندی، رومی و یونانی در آن به ‌تدریس و تحقیق مشغول شدند.
بعد از اسلام بیشترین توجهات در مرکز علمی گندی‌شاپور به‌علوم پزشکی اختصاص یافت.
در قرن سوم هجری با تأسیس مرکز علمی بزرگ دنیای آن روز در بغداد، از اهمیت گندی‌شاپور کاسته شد.

با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۱۹ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۲۰خرداد ۱۱۲۶– ۱۰ژوئن۱۷۴۷ نادرشاه افشار به قتل رسید

در گذر تاریخ ...
۲۰خرداد ۱۱۲۶– ۱۰ژوئن۱۷۴۷
نادرشاه افشار به قتل رسید


روز ۲۰خرداد سال ۱۱۲۶شمسی نادرشاه افشار به‌دست چند تن از امیران خود به‌قتل رسید.
نادرشاه افشار که از سرداران شاه طهماسب صفوی بود، طی سلسله‌یی از نبردهای خود توانست اوضاع آشفته‌‌‌‌‌‌‌ ایران را به‌سامان کند.
نادرشاه در جریان جنگهای بزرگی که با دولتهای عثمانی، روس و هندوستان کرد، بسیاری از شهرهای کشور را که در اواخر دوران صفویه، ضمیمه‌‌‌‌‌‌‌ خاک روس و عثمانی شده بود، پس گرفت.
نادر در سال ۱۱۱۵ شمسی شاه عباس سوم را نیز کنار گذاشت و خود توسط مجلسی از زعمای قوم که برپا کرده بود، به ‌شاهی انتخاب شد.
به ‌این ترتیب سلسله صفویه منقرض گردید و سلسله‌‌‌‌‌‌‌ افشار به‌جای آنها بر ایران حاکم شد و تا ۶۰ سال بر ایران حکومت کردند.
نادرشاه افشار تقریباً تمام عمر خود را در میدانهای جنگ گذراند و شجاعت و سلحشوری او زبانزد همگان بود. هرچند که در ابتدای حکومتش به ‌مردم رسیدگی می‌کرد اما در سه سال آخر حیاتش به ‌دیکتاتوری روی آورد و به‌ سربازان و عمالش دست باز در قتل و غارت داد و هر کس را که با او اندک مخالفتی می‌کرد، می‌کشت و به ‌این ترتیب نفرت مردم را علیه خود برانگیخت.
مقبره‌‌‌‌‌‌‌ نادرشاه در شهر مشهد است.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۲۰خرداد ۱۹۲ – ۱۲ژوئن ۸۱۳ طاهر ذوالیمینین بر خلیفه عباسی پیروزشد

در گذر تاریخ ...
۲۰خرداد ۱۹۲ – ۱۲ژوئن ۸۱۳
طاهر ذوالیمینین بر خلیفه عباسی پیروزشد


بر ‌اساس برخی اسناد تاریخی روز ۱۲ژوئن سال ۸۱۳ میلادی مطابق با سال ۱۹۸ هجری‌قمری، طاهر ذوالیمینین بر لشکر علی بن‌عیسی بن‌ماهان پیروز شد. طاهر ذوالیمینین از سرداران ایران بود که برای استقلال ایران از سلطه‌ دیکتاتوری عباسیان می‌جنگید. طاهر با مأمون پسر هارون‌الرشید خلیفه‌ عباسی که از مادر، ایرانی بود، هم‌پیمان شد تا امین، برادر ناتنی وی که از مادر نیز عرب بود و ادعای خلافت داشت را از پای درآورد.
او در جنگی که در نزدیکی ری درگرفت، لشگر اعزامی امین از بغداد را شکست داد و فرمانده آن‌لشگر یعنی عیسی بن ماهان را از پای درآورد. سپس به ‌بغداد حمله کرد و امین را به‌قتل رساند. طاهر بعداً از طرف مأمون به‌ حکومت خراسان منصوب شد وقصد داشت از مأمون نیز اعلام استقلال کند که سرنوشت مهلتش نداد و همزمان با اعلام استقلال از مأمون، در سال ۲۰۷ هجری‌قمری درگذشت.
پنجمین خلیفه عباسی، هارون‌الرشید دوپسر داشت به‌نام امین و مأمون. هارون پیش‌از مرگ، امین را به جانشینی خود و مأمون را به ولایتعهدی او معین کرده بود. چون هارون درگذشت، امین برخلاف وصیت پدر، مأمون را از ولایتعهدی خلع کرد و فرزند خود موسی را ولیعهد قرار داد. اما مأمون که حکومت خراسان را داشت زیربار نرفت و چون از طرف مادر، ایرانی بود ایرانیان، گرد مأمون جمع شدند و سردار‌بزرگ ایرانی، طاهر بن‌حسین که لقب ذوالیمینین داشت در نزدیکی ری، سپاهیان محمدامین را شکست داد و ایشان را تا بغداد دنبال کرد. پایتخت خلیفه عباسی به دست سپاهیان ایرانی افتاد. امین کشته شد و مأمون به خلافت نشست.
چون مأمون به خلافت رسید به پاس خدمتهایی که طاهر به او کرده بود او را از جانب خود به فرمانروایی خراسان فرستاد و طاهر در سال ۲۰۶هجری به آن‌ولایت آمد. درآن‌زمان، چنین رسم بود که روزجمعه در مسجد خطبه می‌خواندند و نام خلیفه را که امیرالمؤمنین خوانده می‌شد نخست ذکر می‌کردند و سپس نام حاکمی را که از جانب او درآن‌ولایت حکومت می‌کرد بر زبان می‌آوردند. طاهر پس‌از چندی، یک روز نام خلیفه را از خطبه انداخت و این، نشانه آن‌بود که ولایت خراسان، مستقل است و فرمانبر خلیفه عباسی نیست.
شب آن‌روز، طاهر بیمار شد و درگذشت. شاید گماشتگان خلیفه او را زهر داده بودند. می‌گویند که چون اثر زهر در او آشکار شد و دانست که چاره نیست و خواهد مرد لحاف را بر سر کشید و به زبان خراسانی آن‌روزگارگفت:
«اندر مرگش مردی و ایذ»
یعنی «در مردن هم مردی و دلیری لازم است» و بی‌آنکه فریاد و ناله‌یی برآورد جان داد.
مرگ طاهر در سال دویست وهفت هجری بود.
پس‌از طاهر پسرش طلحه و بعداز درگذشت او برادرش عبدالله پسر طاهر از جانب خلیفه‌های عباسی، امیری خراسان را داشتند.
پسر عبدالله که او نیز طاهر نام داشت پس‌از پدر، امیر خراسان شد و تا سال ۲۴۸ درآن‌سرزمین فرمانروایی کرد.
وی با همکاری سپاهیان عرب به طبرستان حمله برد و مازیار، سردار ایرانی، با آنکه مردانه در جنگ کوشید شکست خورد و اسیرشد. او را به بغداد بردند و به فرمان خلیفه کشته شد.
پس‌از او پسرش محمدبن طاهر به امیری رسید و تا سال ۲۵۹ بر خراسان فرمانروا بود. در این سال یعقوب لیث صفاری، نیشابور را به تصرف درآورد و محمد را اسیر کرد و سلسله طاهریان به پایان رسید.
پایتخت طاهریان شهر نیشابور بود. این خاندان بیش‌از پنجاه سال در خراسان فرمانروایی می‌کردند. درآن‌روزگار قسمتی از شمال آن‌استان که امروز جزء کشورهای شوروی است و شهر مرو در آن‌است با قسمتی از مشرق آن، ‌که شامل شهرهای هرات و بلخ است جزء خراسان شمرده می‌شد.
طاهریان در این ناحیه مستقل بودند و فرمانبری ایشان از خلیفه عباسی، ظاهری و اسمی بود.


با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۱۸ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۹خرداد ۱۳۷۲ – ۹ژوئن۱۹۹۳ ابوالقاسم جنتی عطایی، نویسنده و شاعر ارزنده ایرانی درگذشت

در گذر تاریخ ...
۱۹خرداد ۱۳۷۲ – ۹ژوئن۱۹۹۳
ابوالقاسم جنتی عطایی، نویسنده و شاعر ارزنده ایرانی درگذشت


روز نوزدهم خرداد سال ۱۳۷۲ ابوالقاسم جنتی عطایی نمایشنامه‌نویس و شاعر ارزنده ایرانی درگذشت. ابوالقاسم جنتی عطایی نویسنده‌‌‌‌‌‌‌ معروف قصه‌های شب رادیو ایران در دهه‌‌‌‌‌‌‌ ۴۰ و ۵۰ بود که طرفداران بسیاری داشت و علاقمندان، شب را با قصه‌های رویایی او به‌خواب می‌رفتند.


با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۹خرداد ۱۳۵۹ – ۹ژوئن۱۹۸۰ چماقداران خمینی به انجمن میثاق حمله کردند

در گذر تاریخ ...
۱۹خرداد ۱۳۵۹ – ۹ژوئن۱۹۸۰
چماقداران خمینی به انجمن میثاق حمله کردند


روز نوزدهم خرداد سال ۱۳۵۹ چماقداران خمینی به ‌یک انجمن هواداران مجاهدین در نازی‌آباد (جنوب تهران) حمله کردند و انجمن و جوانان مجاهد مستقر در ‌‌آن ‌را‌ به ‌خاک و خون کشیدند.
به‌دنبال انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران، جوانان هوادار مجاهدین در محلات فقیرنشین جنوب تهران، اقدام به ‌برپایی انجمنهایی کرده بودند که کار اصلی آنها حمایت از مردم محروم آن مناطق بود. اما خمینی که کمر به ‌نابودی هر چیزی که مارک خودش را نداشت بسته بود، انجمن جوانان میثاق در محله‌‌‌‌‌‌‌ نازی‌‌آباد تهران را نیز برنتابید و به ‌تخریب آن توسط چماقداران خود اقدام کرد.
در این حمله‌‌‌‌‌‌‌ وحشیانه، میلیشیای مجاهد خلق ناصر محمدی، توسط پاسداران خمینی به‌شهادت رسید.
در همان صحنه، یکی از مادرانی که شاهد این جنایت توسط پاسداران بود، به خبرنگار حاضر در محل حادثه گفت:
«اینها از پشت عکس خمینی به ‌این همه مردم آجر و سنگ می‌زنند. با هر چه دستشان می‌آید این برادران را زدند. غرقه‌به‌خون کردند. این دختران را غرقه‌به‌خون کردند. فرزند عزیز و شهید فرق سرش باز شده. آخر نمی‌دانم چرا سر مردم این چیزها را می‌آورند؟ آخر این مسلمانی است؟ این اسلام است؟ اسلام گفته این‌طوری کنید؟ اینها کم فعالیت کردند؟ ۱۵سال است این سازمان مجاهدین دارد فعالیت می‌کند. دارد شهید می‌دهد، دارد زندانی می‌کشد. دارد شکنجه می‌شود. حالا این مزد دستشان بود؟

مجاهد شهید ناصر محمدی

با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۹خرداد ۱۳۳۱ – ۹ژوئن۱۹۵۲ دکتر مصدق برای دفاع ازحقوق ملت ایران در دیوان بین‌المللی لاهه حضور یافت

در گذر تاریخ ...
۱۹خرداد ۱۳۳۱ – ۹ژوئن۱۹۵۲
دکتر مصدق برای دفاع ازحقوق ملت ایران در دیوان بین‌المللی لاهه حضور یافت


دکتر محمد مصدق در دیوان بین‌المللی لاهه حضور یافت و از حقوق ملت ایران برای ملی شدن صنعت نفت دفاع کرد. دولت وقت انگلستان که به‌خاطر ملی شدن صنعت نفت با مصدق کینه‌توزی می‌کرد، از ایران به ‌دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایت برد. هیأت نمایندگی ایران به‌ریاست دکتر مصدق از نوزدهم خرداد تا دوم تیر برای دفاع ازحق ملت ایران در جلسات دیوان لاهه شرکت کرد و با دفاعیات روشنگرانه و مؤثر، مصدق، پیروزی ایران را تضمین نمود. به‌نحوی که حتی قاضی انگلیسی نیز به‌ حقانیت ایران رأی داد.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۹خرداد ۱۳۷۱ – ۹ژوئن۱۹۹۲ قیام مردم بوکان

در گذر تاریخ ...
۱۹خرداد ۱۳۷۱ – ۹ژوئن۱۹۹۲
قیام مردم بوکان


روز ۱۹خرداد سال ۱۳۷۱ بیش از ۱۰هزار تن از مردم علیه رژیم جنایتکار آخوندی دست به ‌تظاهراتی قهرآمیز زدند. این تظاهرات به‌دنبال قتل دو نفر از مردم بوکان به‌دست پاسداران جنایتکار آغاز شد. طی دو روز، مردم این شهر دست به ‌قیام زدند و با نیروهای سرکوبگر ارتجاع درگیر شدند. آنها با شعار، به ‌اداره‌های دولتی و دیگر مظاهر حاکمیت آخوندی هجوم بردند؛ ساختمانهای سازمان تبلیغات اسلامی، بانک سپه، بانک ملی، بانک استان، اداره دخانیات، سازمان تأمین اجتماعی و چندین مؤسسه دیگر دولتی و خودروهای پاسداران سرکوبگر را به‌آتش کشیدند و درهم کوبیدند. به‌دنبال این درگیریها رژیم آخوندی با واردکردن مزدوران سرکوبگر از دیگر شهرها، اقدام به ‌تیراندازی به‌سوی مردم نمود که منجر به ‌کشته شدن حداقل ۴تن از تظاهرکنندگان و مجروح شدن دهها تن دیگر گردید. مردم دلاور بوکان نیز متقابلاً به‌صورت مسلحانه، با پاسداران و مزدوران رژیم درگیر شدند و عده‌یی از آنها را به‌هلاکت رساندند و شماری دیگر را مجروح کردند. خیزش مردم ستمدیده بوکان، به ‌اثبات رساند که مردم به ‌چیزی کمتر از نابودی تام و تمام رژیم پلید آخوندی رضایت نمی‌دهند.


با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۱۷ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۸خرداد ۲۶۱ – ۸ژوئن ۸۸۲ قیام صاحب الزنج(برعلیه بردگی) آغاز شد

در گذر تاریخ ...
۱۸خرداد ۲۶۱ – ۸ژوئن ۸۸۲
قیام صاحب الزنج(برعلیه بردگی) آغاز شد


بر‌اساس برخی اسناد تاریخی علی بن محمد ورزنینی، معروف به‌صاحب الزنج، در هشتم ژوئن سال ۸۸۲ میلادی مطابق با سال 261هجری علیه حکومت عباسیان قیام کرد. در زمان عباسیان شمار بردگان سیاه به‌خصوص در حوالی بصره به‌ دهها هزار می‌رسید که بر اثر جنگها به‌اسارت و بردگی کشیده شده بودند. صاحب‌الزنج بردگان را دعوت به ‌آزادی کرد و از مخالفت مردم ایران با حکومت عباسیان در این مسیر سود جست. او را از این جهت صاحب الزنج می‌نامیدند که برده‌ها اغلب زنجی یا زنگی و از مردمان شمال شرق آفریقا و زنگبار بودند. صاحب الزنج طی ۱۵سال نبرد، سرانجام از المعتمد، خلیفه‌‌‌‌‌‌‌ عباسی، شکست خورد و به‌قتل رسید. صاحب الزنج که در ورزنین از توابع طالقان، در نزدیکی ری، به‌دنیا آمده است، خود را از خاندان علی (ع) معرفی می‌کرد. بر‌اساس برخی نوشته‌های تاریخی، در این سالها، درجریان شورش و قیام بردگان، قریب دو و نیم میلیون نفر در جنوب ایران و عراق کشته شدند. از صاحب الزنج به‌عنوان یکی از قیام‌کنندگان علیه برده‌داری در شرق نام برده می‌شود.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۱۶ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۷خرداد ۱۲۸۷ – ۷ژوئن۱۹۰۸ محله امیرخیز در برابر تهاجم سنگین قوای استبداد ایستادگی کرد

در گذر تاریخ ...
۱۷خرداد ۱۲۸۷ – ۷ژوئن۱۹۰۸
محله امیرخیز در برابر تهاجم سنگین قوای استبداد ایستادگی کرد


روز هفدهم خرداد سال‌۱۲۸۷ حمله نهایی قوای استبداد به‌قصد تسخیر سنگر ستارخان در محله امیرخیز در شهر تبریز، صورت گرفت.
در این‌روز، هفت‌هزار نیروی سواره دشمن به‌سوی امیرخیز و جایگاه ستارخان هجوم آورده و یک‌باره شلیک‌ ‌را آغاز کردند. ستارخان با 12رزمنده مجاهد دربرابر آنان ایستادگی کرد تا سرانجام با کمک‌رسانی باقرخان و حسین‌خان باغبان پس‌از ده‌ساعت نبرد بی‌وقفه، قوای بزرگ دشمن را شکست داده و عقب راندند. ستارخان با اسب خود درکوچه‌های امیرخیز می‌تاخت و کسانی را که از ترس نیروهای استبداد، پرچم سفید بر سردر خانه‌های خود زده بودند، برمی‌شوراند، پرچمهای سفید تسلیم را برمی‌داشت و مردم را به‌مقاومت دعوت می‌نمود.
مقاومت قهرمانانه‌ محله‌ امیرخیز در تبریز با همان‌گروه اندک دربرابر نیروهای سرکوبگر محمدعلی‌شاه، باعث شد تا بقیه‌ محلات نیز به‌مقاومت برخیزند و آوازه‌ آن، ‌به‌تمامی شهرهای ایران برسد و زمینه‌ سرنگونی محمدعلی‌شاه و برقراری مجدد مشروطه فراهم شود.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۱۴ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۵خرداد ۱۳۴۲ – ۵ژوئن۱۹۶۳ قیام مردمی ۱۵خرداد1342، نقطه‌‌‌‌‌‌‌ عطفی در تاریخ ایران

در گذر تاریخ ...
۱۵خرداد ۱۳۴۲ – ۵ژوئن۱۹۶۳
قیام مردمی ۱۵خرداد1342، نقطه‌‌‌‌‌‌‌ عطفی در تاریخ ایران


دراین روز، مردم تهران علیه دیکتاتوری سلطنتی دست به ‌قیامی گسترده زدند که نقطه‌‌‌‌‌‌‌ عطفی در تاریخ ایران محسوب می‌شود. در اواخر دهه‌‌‌‌‌‌‌ ۳۰، شاه زیر فشار آمریکا برای انجام رفرم و اصلاحات در ایران قرار داشت. این فشار منجر به ‌بروز یک فضای نسبتا باز سیاسی شد و جریانهای مختلف سیاسی که پس از کودتای ۲۸مرداد سرکوب شده بودند، مجال فعالیت پیدا کردند. از یک ‌سو دانشگاهها کانون مبارزات آزادیخواهانه و مطالبات ترقیخواهانه‌‌‌‌‌‌‌ مردم شده بود و نیروهای مترقی اصلاحات مورد ادعای شاه را فاقد خصلت میهنی دانسته و به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز مردم ایران نمی‌دیدند. از سوی دیگر آخوندهایی هم‌چون خمینی از موضع ارتجاعی به‌خصوص در مخالفت با حق رأی زنان و مشارکتشان در انجمنهای ایالتی و ولایتی به‌مخالفت برخاستند. تلاقی مخالفت با شاه از مواضع مختلف، به ‌افزایش حرکتهای اعتراضی جامعه انجامید. اوج اعتراضات مردمی در ۱۵خرداد سال ۴۲ صورت گرفت که با سرکوب خونین و وحشیانه‌‌‌‌‌‌‌ پلیس و گارد شاه مواجه شد و تعداد زیادی از مردم کشته، مجروح و دستگیر شدند. شدت سرکوب به‌حدی بود که کلیه‌‌‌‌‌‌‌ جریانات سنتی سیاسی از تداوم مبارزه مأیوس شده و با تشدید سرکوب و اختناق مجددا ذوب و به ‌خارج از صحنه‌‌‌‌‌‌‌ مبارزه رانده شدند. در یک چنین فضای یأس‌آلودی بود که محمد حنیف‌نژاد، اصغر بدیع‌زادگان و سعید محسن به ‌جمعبندی از مبارزات گذشته مردم ایران پرداختند. ۱۵خرداد را گورستان رفرمیسم و نقطه پایان مبارزات اصلاح طلبانه در ایران نامیدند و نداشتن رهبری ذیصلاح، تشکیلات انقلابی، مبارزان حرفه‌یی و ایدئولوژی راهنمای عمل را به‌عنوان محورهای اصلی شکست مبارزات مردم ایران در گذشته ارزیابی کردند. حنیف‌نژاد سپس با کمک دو یار دیگر خود به ‌بنیانگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران همت گمارد و طرحی نوین در فلک اجتماعی و سیاسی ایران‌زمین درافکند.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۵خرداد۳۶۷ – ۵ژوئن۹۸۸ ملک خاتون، حکمران ری و مناطق مرکزی ایران شد

در گذر تاریخ ...
۱۵خرداد۳۶۷ – ۵ژوئن۹۸۸
ملک خاتون، حکمران ری و مناطق مرکزی ایران شد


به دنبال درگذشت فخرالدوله‌‌‌‌‌‌‌ دیلمی در سال ۳۸۷ هجری قمری، که بر‌اساس برخی اسناد تاریخی مصادف با هفته‌‌‌‌‌‌‌ اول ژوئن ۹۸۸ میلادی بود، از آنجا که فرزندانش نابالغ بودند، همسر وی بانو ملک خاتون جانشین وی شد و حکمران ری و مناطق مرکزی ایران گردید.
دیلمیان از اولین دولتهای ایرانی پس از انقراض سلسله‌‌‌‌‌‌‌ عباسیان بودند.
ملک خاتون در دورانی حکومت را به‌دست گرفت که از یکسو سلطان محمود غزنوی بر خراسان چیره شده بود و از سوی دیگر قابوس بن وشمگیر بر گرگان حکومت می‌کرد.
درایت و تدبیر ملک خاتون باعث شد که تا زمانی که او زنده بود نه قابوس و پسرش فلک‌المعالی کاری از پیش بردند و نه سلطان محمود توانست به‌سرزمین ری چشم طمع بدوزد.
ملک خاتون دردوران حکومت خود، جنگهای مختلفی را فرماندهی کرد و با قدرتهایی که حکومت ری را در خطر قرار می‌دادند درگیرشد و از تمامی آنها پیروز بیرون آمد.

قلمرو دیلمیان

با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۴خرداد ۱۲۹۹ – ۴ژوئن۱۹۲۰ فتح رشت و اعلام جمهوری گیلان توسط سردار جنگل، میرزا کوچک خان

در گذر تاریخ ...
۱۴خرداد ۱۲۹۹ – ۴ژوئن۱۹۲۰
فتح رشت و اعلام جمهوری گیلان توسط سردار جنگل، میرزا کوچک خان


روز ۱۴خرداد ۱۲۹۹ میرزا کوچک‌خان جنگلی همراه با مجاهدان و رزم‌آوران جنگل و در میان استقبال پرشور مردم وارد شهر رشت شد. دو روز بعد سردار جنگل در یک میتینگ باشکوه حکومت موقت جمهوری گیلان را اعلام کرد. در این میتینگ پس از سخنرانی میرزا، جمعیت انقلاب سرخ ایران، دیدگاهها و مواضع خود را طی بیانیه‌یی به‌شرح زیر اعلام کرد:
۱ ـ جمعیت انقلاب سرخ ایران اصول سلطنت را ملغی اعلام کرده و اعلان جمهوری می‌نماید.
۲ ـ حکومت موقت جمهوری حفاظت از جان و مال عموم اهالی را به‌عهده می‌گیرد.
۳ ـ هرنوع معاهده و قراردادی که به‌ضرر ایران باشد، قدیماً و جدیداً با هر دولتی لغو و باطل می‌شناسد.
۴ ـ حکومت موقت جمهوری همه اقوام بشر را یکی دانسته و تساوی حقوق را درباره آنان قائل و حفظ شعائر اسلام را از فرایض می‌داند.
در پی اعلام حکومت جمهوری گیلان، مرامنامه جنگل نیز انتشار یافت. در این مرامنامه بر آسایش عمومی، آزادی حقیقی، تساوی افراد انسانی بدون تبعیضهای نژادی و مذهبی، حاکمیت اکثریت ملت، استقلال و تمامیت ارضی، آزادی اجتماعات، مطبوعات، کار، کلام، تحصیل و تساوی زن و مرد در حقوق اجتماعی و برانداختن اصول بیکاری و مفتخوری تأکید شده است.

میرزا کوچک‌خان جنگلی همراه با مجاهدان و رزم‌آوران جنگل

با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید

۱۲ خرداد ۱۳۹۵

#ایران - در گذر تاریخ ... ۱۳خرداد ۱۳۶۸ – ۳ژوئن۱۹۸۹ خمینی ضدبشر، مُرد

در گذر تاریخ ...
۱۳خرداد ۱۳۶۸ – ۳ژوئن۱۹۸۹
خمینی ضدبشر، مُرد


روز ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ خمینی ضدبشر مرد. روح‌الله خمینی در سال ۱۲۷۹ شمسی در خمین متولد شد. پدرش مصطفی، پسر احمد هندی، پیشتر در کشمیر هندوستان زندگی می‌کرد.
خمینی تا سن ۶۰سالگی در امور سیاسی دخالت نداشت. از سال ۱۳۴۱ وارد سیاست شد و اعتراضهایی از موضع ارتجاعی به‌شاه کرد که اصلی‌ترین اعتراضش، دادن حق رأی به‌زنان بود. شاه نیز محدودیتهایی را برای وی ایجاد نمود.
در سال ۱۳۴۳ خمینی به‌ترکیه و سپس به‌نجف تبعید شد و مجدداً سکوت و بی‌عملی سیاسی در پیش گرفت و به‌درس و طلبگی مشغول شد. در سال۱۳۵۶ به‌دنبال ۱۵سال مبارزات انقلابی مجاهدین و فداییها و دیگر مبارزین و فراهم‌شدن زمینه‌های یک‌ انقلاب اجتماعی در ایران، دولت کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، شاه را ناگزیر از زمین‌گذاشتن شکنجه و اعدام و رفرمی در فضای سیاسی کشور نمود. در چنین شرایطی، خمینی با سوءاستفاده از عدم‌حضور رهبران مجاهدین و سایر نیروهای انقلابی که یا اعدام شده بودند و یا در زندان بودند، از فرصت استفاده نمود و با ‌کمک شبکه آخوندی که در کنجی خزیده بودند، رهبری انقلاب مردم ایران را دزدید و شعارهای آن‌را به‌انحراف و ارتجاع کشید.
خمینی طی ۱۰سال سلطه‌ ننگینش بر جامعه‌ ایران، دستور اعدام ۱۲۰۰۰۰تن از زندانیان سیاسی مجاهد و مبارز این‌میهن را به‌جرم آزادیخواهی صادر کرد. ۸سال جنگ خانمانسوز و ضدمیهنی با کشور عراق را ادامه داد و بیش‌از هزارمیلیارددلار خسارت به‌مردم و اقتصاد ملی ایران وارد کرد.
بیش‌از ۲میلیون کشته و زخمی تنها در طرف مردم ایران به‌بار آورد و افزون بر ۸۰ ‌درصد جامعه‌ ایران را به‌زیر خط فقر کشاند.
خمینی نام خود را به‌عنوان منفورترین دیکتاتور تاریخ معاصر به‌ثبت داد و در زباله‌دان تاریخ، جاودانه شد.



با ما در کانال تلگرام میهنی میسازیم همراه شوید